SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Polish Literature (Positivism) - course description

General information
Course name History of Polish Literature (Positivism)
Course ID 09.2-WH-FiP-HLP-C-1/7-K-S14_genAUMAG
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Anna Szóstak
  • dr Joanna Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Tutorial 45 3 - - Credit

Aim of the course

Zapoznanie ze specyfiką światopoglądowo-artystyczną epoki Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego, rolą obu epok w historii literatury, wielogatunkowością i wielostylowością tekstów literackich, z najważniejszymi trendami i nurtami zarówno awangardowo-nowatorskimi, jak i tradycyjnymi – stąd przegląd i analiza najwybitniejszych utworów obu epok, reprezentujących różne rodzaje i gatunki literackie, różną tematykę i problematykę, choć z dominantą aspektu metafizycznego i artystowskiego.

Prerequisites

Zaliczenie poprzedniego kursu z historii literatury polskiej.

Scope

Periodyzacja epok, kwestia nazewnictwa, geografii życia literackiego i instytucji kulturalnych. Rola pokoleń literackich. Ranga programów i manifestów, grup literackich i czasopiśmiennictwa. Światopoglądowo-filozoficzne fundamenty rozwojowe Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Stosunek do sztuki, artysty, cyganerii artystycznej, korespondencji sztuk. Charakterystyka poezji, prozy, dramatu i teatru oraz krytyki literackiej w obu epokach. 

Teaching methods

Wykład – wykład informacyjny.

Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym i ze źródłem ikonograficznym, prezentacja dłuższej wypowiedzi uprzednio przygotowanej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach, głos w dyskusji, prezentacja dłuższej wypowiedzi, zdanie egzaminu ustnego sprawdzającego opanowanie wiedzy.

Recommended reading

  1. Hutnikiewicz A., Młoda Polska, Warszawa 1992.
  2. Kaniewska B., Legeżyńska A., Śliwiński P., Literatura polska XX wieku, Poznań 2005.
  3. Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000.
  4. Nasiłowska A., Trzydziestolecie 1914-1944, Warszawa 1995.
  5. Podraza-Kwiatkowska M., Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992.
  6. Tomkowski J., Młoda Polska, Warszawa 2001.
  7. Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wrocław 1995.

Further reading

  1. Głowiński M., Powieść młodopolska, Kraków 1997.
  2. Hutnikiewicz A., Od czystej formy do literatury faktu. Główne teorie i programy literackie, Warszawa 1988.
  3. Literatura polska. Młoda Polska, red. J. Kulczycka-Saloni i in., Warszawa 1991.
  4. Makowiecki A. Z., Młodopolski portret artysty, Warszawa 1971.
  5. Miłosz C., Wyprawa w Dwudziestolecie, Kraków 1999.
  6. Modernistyczne źródła dwudziestowieczności, red. M. Dąbrowski, A. Z. Makowiecki, Warszawa 2003.
  7. Podraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.
  8. Programy i dyskusje literackie Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 1977.
  9. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992.
  10. Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995.

Notes


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 21-04-2021 20:15)