Głównym celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów w zakresie kognitywnych procesów przetwarzania informacji oraz ich znaczenia i zastosowania w pracy analitycznej. Poznając wskazany system oraz jego elementy składowe student będzie w stanie sprawniej przyswajać, pozyskiwać oraz przetwarzać informacje.
Celem pośrednim jest również poszerzenie umiejętności kreatywnego myślenia.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Zmiana punktu odniesienia. Postawa zewnętrznego obserwatora w pracy dziennikarskiej.
Podstawowa terminologia kognitywna i znaczenie kognitywistyki w pracy dziennikarza.
Znaczenie psychologii pamięci w procesie tworzenia baz danych, magazynowania, przetwarzania i udostępniania informacji.
Autonomiczne i subsymboliczne systemy przetwarzanie informacji.
Zadania reprezentacji neuronowych i map mentalnych w systemie przetwarzania informacji.
Znaczenie uniwersalnych kodów kognitywnych w procesie nabywania i przetwarzania informacji.
Algorytmy, uniwersalia i skróty kognitywne.
Rola memów mentalnych w odczytywaniu i konstruowaniu rzeczywistości oraz ich znaczenie w pracy dziennikarza.
Schemat kognitywnego przetwarzania informacji i jego znaczenie w pracy dziennikarskiej (komunikacja, mutacja, przestrzenie generyczne, układy wiążące oraz szeregujące informacje).
Znaczenie przedmiotów mentalnych oraz kognitywnej metafory w procesie budowania przekazu medialnego.
Granice między światem realnym a mentalnym oraz ich wpływ na akredytację informacji.
Rozpoznawanie siły informacyjnej i kierunku przekazu medialnego na podstawie kształtów, kolorów oraz miejsca w systemie komunikacyjnym.
Konstruowanie celowe informacji z wykorzystaniem narzędzi kognitywnych (torowanie, blending i de-blending, mapy mentalne, percepcja zmysłowa - kształt, kolor, dźwięk).
Metody kształcenia
Pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, burza mózgów, mapy myśli, testy poznawcze.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
obecność i aktywny udział w zajęciach, napisanie projektu lub pracy pisemnej, kolokwium.
Literatura podstawowa
Brożek B., Hohol M., Umysł matematyczny, Kraków 2014.
Chalmers D., Świadomy umysł, przeł. M. Miłkowski, Warszawa 2010.
Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.
Kognitywizm w poetyce i stylistyce, pod red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Kraków 2006.
Kufel S., Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego, Zielona Góra 2011.
M. Spitzer, Jak uczy się mózg?, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
Metodologiczne i teoretyczne problemy kognitywistyki, pod red. J. Woleński, A. Dąbrowski, Kraków 2014.
Saja K., Obserwator wobec barier poznawczych, „In gremium. Studia nad Historią, Kulturą i Polityką” , nr 9, 2015, s. 177-197.
Saja K., Wampir w świecie antropii. Kognitywizm subsymboliczny w literaturoznawstwie, Kraków 2017.
Searle J. R., Umysł. Krótkie wprowadzenie, przeł. J. Karłowski, Poznań 2010.
Literatura uzupełniająca
Deutsch D., Struktura rzeczywistości, przeł. J. Kowalski-Gliman, Warszawa 2007.
Harel D., Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika, przeł. Z. Weiss, P. Carlson Warszawa 1992.
La Metrrie J. O., Człowiek - maszyna, przeł. S. Rudniański, Warszawa 1984.
Tegmark M., Nasz matematyczny Wszechświat. W poszukiwaniu prawdziwej natury rzeczywistości, przeł. B. Bieniuk, E. L. Łokas, Warszawa 2015.
Wilson E. O., Konsiliencja. Jedność wiedzy, przeł. J. Mikos, Poznań 2002.
Teksty medialne do wyboru przez prowadzącego i słuchaczy.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 26-11-2020 18:31)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.