Wiedza: Student posiada wiedzę na temat wybranych elementów teorii i praktyki filmowej i teatralnej oraz krytyki i publicystyki filmowej i teatralnej; zna terminologię niezbędną w pracy dziennikarza filmowego i teatralnego oraz podstawy warsztatu dziennikarza filmowego i teatralnego.
Umiejętności: Student posiada umiejętność zastosowania wiedzy na temat filmu i teatru w pracy dziennikarskiej, samodzielnie planuje i realizuje projekty dziennikarskie dotyczące filmu i teatru, redaguje teksty dziennikarskie dotyczące filmu i teatru.
Kompetencje: Student docenia rolę wiedzy o teoriach i praktykach filmowych i teatralnych w tworzeniu kulturowego dziedzictwa światowego, państwowego, regionalnego, jest świadomy opiniotwórczej roli mediów, czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
1) Literacka i teatralna teoria teatru i dramatu.
Teatr jako sztuka widowiskowa.
Tworzywa i komponenty spektaklu teatralnego.
Podstawowe elementy kompozycyjne w filmie.
Tworzywa i komponenty obrazu filmowego.
Kino gatunków.
Współczesne praktyki filmowe i teatralne, ich miejsce w życiu kulturalnym (m.in. przeglądy, festiwale, nagrody, najważniejsze instytucje kultury promujące sztukę filmową i teatralną).
Film i teatr w życiu kulturalnym regionu.
Krytyka filmowa i teatralna.
Gatunki krytyki i publicystyki filmowej i teatralnej.
Czasopisma i portale internetowe poświęcone filmowi i teatrowi - platformy wymiany myśli krytycznej.
Społeczne funkcje teatru i kina. Analiza wybranego spektaklu teatralnego.
Analiza wybranego filmu.
Metody kształcenia
Opis wyjaśniający, rozmowa nauczająca, referat, dyskusja, studium przypadku, projekcja, praca z tekstem źródłowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie i wygłoszenie referatu na temat wybranego dzieła filmowego lub teatralnego, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, czterokrotne uczestnictwo w seansach filmowych lub wyjście do teatru.
Literatura podstawowa
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000.
A. Helman, Strategie krytyki filmowej, „Kino” 1989, nr 12.
A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
H. Markiewicz, Dramat a teatr w polskich dyskursach teoretycznych, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, tom 1, red. J. Delger, Wrocław 2003.
J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.
Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2006.
Słownik teatru, red. D. Kosiński, Kraków 2006.
Współczesny teatr i film wobec wyzwań nowych mediów, red. B. Oleszek, M. Wiśniewska, Toruń 2015.
Wybrane artykuły krytyczne i publicystyczne dotyczące najnowszych realizacji filmowych i teatralnych.
Literatura uzupełniająca
T. Elsaesser, M. Hagerer, Teoria filmu. Wprowadzenie przez zmysły, przeł. K. Wojnowski, Kraków 2015.
W. Furman, W. Kaliszewski, K. Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie – specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2001.
A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Warszawa 2010.
M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
Kosiński, Słownik wiedzy o teatrze, Bielsko-Biała 2005.
Niziołek, Polski teatr Zagłady, Kraków 2013.
M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 20-11-2020 18:49)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.