SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rodzaje dziennikarstwa II (dziennikarstwo śledcze i interwencyjne) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rodzaje dziennikarstwa II (dziennikarstwo śledcze i interwencyjne)
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksD-RDSil-S17
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa śledczego oraz statusem i profilem dziennikarza śledczego, z problemami tego wymagającego rodzaju dziennikarstwa oraz perspektywami rozwoju.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie technik wypracowanych przez dziennikarzy śledczych w celu zdobywania, weryfikowania, selekcjonowania informacji oraz opracowywania, tworzenia i prezentowania materiałów przeznaczonych do publikacji.

Kompetencja: uwrażliwienie studenta na misyjną funkcję mediów masowych, uświadomienie wagi dziennikarstwa śledczego jako formy kontroli praworządności.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Dziennikarstwo śledcze jako fundament IV władzy w społeczeństwach demokratycznych. Specyfika warsztatu dziennikarza śledczego – źródła informacji, sposoby ich weryfikowania i selekcjonowania oraz formy publikacji. Gatunki dziennikarstwa obywatelskiego. Historia dziennikarstwa śledczego na świecie i w Polsce. Najsłynniejsze śledztwa dziennikarskie. Studium przypadku: reportaże śledcze „Dużego Formatu”.

Metody kształcenia

Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli swoje portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

  1. Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
  2. Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.
  3. Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, red. M. Palczewski i M. Worsowicz, Łódź 2006.
  4. Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.
  5. Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
  6. Spark D., Dziennikarstwo śledcze, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007
  2. Hennesy B., Dziennikarstwo publicystyczne, Kraków 2009.
  3. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  4. Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Uwagi

Współautorem sylabusa jest:  red. Maja Sałwacka.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-10-2020 10:31)