Wprowadzenie do podstawowej problematyki nauk zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem
Zaznajomienie z nurtem badań nad dzieciństwem tzw. childhood studies
Ukazanie znaczenia badań nad dzieciństwem dla poprawy polityki państw i międzynarodowej społeczności względem ochrony praw dziecka i jego pozycji w społeczeństwie
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem
- dzieciństwo jako konstrukt społeczno-kulturowy
- socjologiczne, kulturowe, psychologiczne i polityczno-prawne badania nad dzieciństwem
- childhood/children studies
Historia dzieciństwa
- Ph. Aries i szkoła sentymentalna
- Psychohistorycza teoria dzieciństwa
- Posthumanistyczna koncepcja dzieciństwa
Filozofia dzieciństwa
Dziecko jako podmiot społeczny i polityczny
Metody kształcenia
- opis wyjaśniający,
- studium przypadku
- dyskusja,
- praca z tekstem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie pracy semestralnej – esej na zadany temat.
Literatura podstawowa
(wybrane fragmenty – ustalane na bieżąco w trakcie trwania semestru):
Ph. Ariès, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995.
M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Kraków 2008.
M. Jacyno, A. Szulżycka, Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Warszawa 1999.
M. Janon (red.), Dzieci, “Transgresje” tom 5, Gdańsk 1988.
D. Kassem, L. Murphy, E. Taylor, Key Issues in Childhood and Youth Studies
P. Alderson, Childhoods Real and Imagined, Routledge, New York 2013.
C.Ph. Hwang (ed.), Images of Childhood, Psychology Press, New York – London 2014.
James, A. Prout (ed.), Constructing and Reconstructing Childhood, Routledge, New York 2015.
J. Paris, Myths of Childhood, Brunner/Muzzel, Philadeliia 2000.
J. L. Zorando, Inventing the Child. Culture, Ideology and The Story of Childhood, Garland Publishing, New York – London 2001.
G. Mathews, The Philosophy of Childhood, Harvard University Press, Cambridge 1994.
Literatura uzupełniająca
B. Smolińska-Theiss, Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia, „Chowanna”, tom 1 (34), Katowice 2010.
J. Garbula, M. Kowalik-Olubińska, Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjo-kulturowej, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1/2012.
W. Kohan, Childhood, Education and Philosophy, Routledge, New York 2015.
B. Mayall (ed.), Children’s Childhoods: Observed and Experienced, The Falmer Pres, London 2003.
M. Lipman, Philosophy in the Classroom, Temple University Press, Philadelfia 1980.
M. Mead, Culture and Commitment:A Study of the Generation Gap, Natural History Press, New York 1970.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 15-06-2020 22:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.