Zaznajomienie studentów z problemowo uporządkowanym obrazem relacji między nauką (naukami empirycznymi) a religią, tj. przede wszystkim religiami teistycznymi.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
1) Istota metody naukowej a problemy odróżniania nauki od nienauki, w tym od religii; 2) Naukowe (socjologiczne, psychologiczne i socjobiologiczne) wyjaśnienia religii; 3) Naturalizm jako warunek naukowości; 4) Problem nadnaturalnych ingerencji w przyrodzie: cuda, opętania; 5) Doświadczenia bliskie śmierci (Near-death experiences) a problem dualizmu duszy i ciała; 6) Teistyczna doktryna o stworzeniu a rewolucja naukowa XVI-XVII w., w tym: sprawa Kopernika; sprawa Galileusza; religijne aspekty nauki uczonych z Royal Society; 7) Darwinizm a religia: problem pochodzenia życia i człowieka; rola teorii Darwina w ugruntowaniu naturalizmu w nauce; 8) Fizyka współczesna a teizm: fizyka kwantowa a dualizm duszy i ciała; Wielki Wybuch a Stworzenie; koncepcje wieloświata i zasady antropiczne a teistyczne wyjaśnienie racjonalnego uporządkowania przyrody; 9) Stanowiska w sporze o relację między nauką a religią; 10) Poziomy analizy twierdzeń nauki i religii.
Metody kształcenia
Wykład, pogadanka, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, pokaz z zastosowaniem technologii multimedialnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji, test zaliczeniowy.
Literatura podstawowa
(wybrane fragmenty – ustalane na bieżąco w trakcie trwania semestru):
Gribbin John, Rees Martin, Kosmiczne zbiegi okoliczności. Ciemna materia, ludzkość i antropiczna kosmologia, przeł. Piotr Amsterdamski, Seria: Człowiek i Wszechświat, Cyklady, Warszawa 1996.
Grant Edward, Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej w kontekście religijnym, instytucjonalnym oraz intelektualnym, Prószyński i S-ka, Warszawa cop. 1996.
McGrath Alister, Nauka i religia, WAM, Kraków 2009.
Sagan Dariusz, „Kardynał Schönborn a stanowisko Kościoła katolickiego wobec sporu kreacjonizmu z ewolucjonizmem”, Filozofia Nauki 2006, nr 1 (53), s. 107-118.
Świerzyński Adam, Filozofia cudu. W poszukiwaniu adekwatnej koncepcji zdarzenia cudownego, Wyd. UKSW, Warszawa 2012.
Życiński Józef, Bóg i ewolucja. Podstawowe pytania ewolucjonizmu chrześcijańskiego, Prace Wydziału Filozoficznego, t. 89, Wyd. TN KUL, Lublin 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 15-06-2020 22:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.