SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia dzisiaj |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HD-HD-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Historia w praktyce społecznej |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma na celu przybliżenie roli, jaką historia odgrywa poza światem akademickim oraz ukazanie sposobów, jakimi dociera ona do odbiorcy, jak również przygotowanie przyszłych absolwentów studiów humanistycznych do odpowiedzialnej i efektywnej pracy na rzecz popularyzacji wiedzy historycznej.
brak
dyskusja, praca z tekstem naukowym, analiza przypadku, metoda projektów, prezentacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie prezentacji na temat wybranego sposobu popularyzacji wiedzy historycznej (1-6 pkt.) oraz aktywny udział w zajęciach (minimum 3 pkt.). Skala ocen:
5 pkt. – dostateczny
6 pkt. – dostateczny plus
7 pkt. – dobry
8 pkt. – dobry plus
9 pkt. – bardzo dobry
Domańska E., Stobiecki R., Wiślicz T. (red.), Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, Kraków 2014
Gardner J., LaPaglia P. (red.), Public history. Essays from the field, Malabar 2004
Mazur M., Witek P., Solska E. (red.), Historia w kulturze współczesnej: niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, Lublin 2011
Sayer F., Public history. A practical guide, London 2015
Wojdon J. (red.), Historia w przestrzeni publicznej, Warszawa 2018
Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012
Chapman A., Digital Games as History: How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice, New York – London 2016
Cyboran B., Nauczyciele akademiccy a popularyzacja wiedzy, Kraków 2008
Domańska E., Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie”, 1-2, 2010, s. 45-55
Domańska E. (red.), Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. Antologia przekładów, Poznań 2002
Domańska E. (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, Poznań 2010
Domańska E., „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie”, 5, 2007, s. 48-61
Kee K. (red.), Pastplay: Teaching and Learning History with Technology, Ann Arbor 2014
Korzeniewski B. (red.), Narodowe i europejskie aspekty polityki historycznej, Poznań 2008
Kula M., Naród, historia i... dużo kłopotów, Kraków 2011
Kurz I. (red.), Film i historia. Antologia, Warszawa 2008
Nowinowski S.M., Pomorski J., Stobiecki R. (red.), Pamięć i polityka historyczna, Łódź 2008
Pawleta M., Festyny archeologiczne: pomiędzy edukacją, popularyzacją a komercjalizacją, „Raport”, 11, 2016, s. 257-275
Pawleta M., Rekonstrukcje i inscenizacje przeszłości w perspektywie turystyki archeologicznej w Polsce, [w:] J. Gancarski (red.), Skanseny archeologiczne i archeologia eksperymentalna szansą na rozwój turystyki, Krosno 2012, s. 364-387
Pawleta M., Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania wytworów wiedzy archeologicznej I archeologii we współczesnej Polsce, „Folia Praehistorica Posnaniensia”, 20, 2015, s. 373-396
Pelczar J. (red.), Muzeum otwarte na edukację, Kraków 2011
Pomian K., Historia – nauka wobec pamięci, Lublin 2006
Rohrscheidt von A.M., Historia w turystyce kulturowej, Warszawa 2018
Rosa A., Funkcja edukacyjna archiwów, Warszawa 2012
Skotarczak D. (red.), Media audiowizualne w warsztacie historyka, Poznań 2016
Szpociński A. (red.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Warszawa 2009
Szpociński A. (red.), Przeszłość w dyskursie publicznym, Warszawa 2013
Szpociński A. (red.), Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, Warszawa 2005
Traba R., Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku, Poznań 2009
Uricchio W., Simulation, History, and Computer Games, [w:] J. Raessens, J. Goldstein (red.), Handbook of Computer Game Studies, Cambridge 2005, s. 327-338
White H., Przeszłość praktyczna, red. E. Domańska, Kraków 2014
Witek P., Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Lublin 2016
Witek P., Film historyczny jako "gatunek dwojakiego rodzaju". Kilka uwag metodologicznych o "(nie)użyteczności" teorii genologicznej w refleksji o filmie historycznym, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio F – Historia”, 66 (2), 2011, s. 87-113
Witek P., Kultura – Film – Historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2015
Witek P., Metodologiczne problemy historii wizualnej, „Res Historica”, 37, 2014, s. 159-176
Witek P., Oswajanie przeszłości w epoce ekranów. Audiowizualne gry kulturowe jako nowe formy konstruowania historycznych światów możliwych, [w:] E. Lorek-Jezińska, T. Siek-Piskozub, K. Więckowska (red.), Worlds in the making: constructivism and postmodern knowledge, Toruń 2006, s. 453-466
Witek P., Polskie kino historyczne jako kino „post- narodowej pamięci historycznej”. „Jeszcze tylko ten las” Jana Łomnickiego i „Wyrok na Franciszka Kłosa” Andrzeja Wajdy (cz. I), „Sensus Historiae”, 16 (3), 2014, s. 171-192
Wojdon J., Public history, czyli historia w przestrzeni publicznej, „Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, 34 (3), 2015, s. 25-41
Ziębińska-Witek A., Zwrot performatywny w muzeach – między teorią a praktyką, „Teksty Drugie”, 1, 2014, s. 293-308
brak
Zmodyfikowane przez dr Maciej Lubik (ostatnia modyfikacja: 23-06-2020 18:03)