SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia historiografii |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HD-HH- 19 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 9 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z głównymi etapami rozwoju historii jako dyscypliny naukowej oraz z głównymi współczesnymi paradygmatami badań historycznych.
brak
Wykład
1. Historia historiografii jako subdyscyplina historii.
2. Historia w starożytności.
3. Kronikarstwo średniowieczne.
4. Przełom renesansowy i historiografia XVI-XVII w. w Europie.
5. Oświecenie.
6. Historia w Polsce XVI-XVIII wieku.
7. Historyzm XIX wieku.
8. Paradygmaty badawcze w XX wieku.
9. Historiografia polska po 1945 roku.
10. Współczesne ośrodki badań historycznych i towarzystwa historyczne.
11. Współczesne gatunki historiograficzne:
12. Fikcja historyczna i nauka historyczna (powieść, film fabularny).
Ćwiczenia
1. Refleksja pragmatyczna: starożytność (Herodot, Tukidydes, Polibiusz).
2. Refleksja pragmatyczna: średniowiecze (Jordanes, Einhard, Thietmar, Gall Anonim, Wincenty Kadłubek, Jan Długosz).
3. Początki refleksji krytycznej (Niccolò Machiavelli, Giambattista Vico, Jean Bodin).
4. Oświecenie w refleksji historycznej (Wolter, Monteskiusz, Edward Gibbon).
5. Nurt reformacyjny i kontrreformacyjny w historiografii (Centurie Magdeburskie, Cezary Baroniusz, Jacques-Bénigne Bossuet, bollandyści).
6. Historiografia sarmacka (Ludwik Decjusz, Marcin Kromer, Stanisław Sarnicki, Szymon Starowolski).
7. Program monarchiczny i republikański w historiografii polskiej okresu oświecenia (Adam Naruszewicz, Seweryn Rzewuski, Michał Wielhorski, Hugo Kołłątaj).
8. Historiografia XIX wieku – historyzm (Johann Gottlieb Fichte, Leopold von Ranke, Nikołaj Karamzin).
9. Historiografia polska okresu zaborów (Karol Szajnocha, Józef Szujski, Tadeusz Wojciechowski, Władysław Smoleński, Joachim Lelewel).
10. Wybrane paradygmaty badawcze XX wieku (Arnold J. Toynbee, Robert Fogel, Emmanuel Le Roy Ladurie, Marc Bloch, Johan Huizinga).
11. Historiografia PRL.
12. Problem historiografii masowej (wybrane przykłady publikacji popularnonaukowych i amatorskich).
Wykład: wykład informacyjny, wykład analityczny, wykład syntetyczny, wykład problemowy.
Ćwiczenia: dyskusja, dyskusja punktowana, rozmowa nauczająca, analiza tekstów i interpretacja źródeł historiograficznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: uzyskanie minimum 5 pkt. za wypowiedzi na zajęciach polegające na udziale w dyskusji. Uzyskanym punktom może towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. W przypadku braku udziału w dyskusji, student zobowiązany jest uzyskać punkty w ramach konsultacji.
Egzamin: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Egzamin ustny składający się z odpowiedzi na 3 pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-06-2020 13:29)