SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia w ratownictwie medycznym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia w ratownictwie medycznym
Kod przedmiotu 14.4-WL-RAT-PS
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Ratownictwo medyczne
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przekazanie studentowi wiedzy na temat psychologicznych mechanizmów funkcjonowania jednostki w sytuacjach trudnych (kryzysowych, traumatycznych).

Przedstawienie wiadomości dotyczących powstawania i przebiegu stresu. Przekazanie informacji związanych z radzeniem sobie ze stresem. Ukazanie roli wsparcia psychologicznego.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Treść wykładów

  • Podstawowe koncepcje psychologiczne a rozumienie zdrowia i choroby.
  • Stres i radzenie sobie z sytuacjami trudnymi. Psychologia człowieka chorego somatycznie: reakcja pacjenta na chorobę, ból, śmierć.
  • Specyfika kontaktu ratownika z pacjentem: wyzwania i zagrożenia, efekt placebo, błędy jatrogenne.
  • Wywieranie wpływu na ludzi: techniki wpływu, wchodzenie w rolę autorytetu, konformizm.
  • Umiejętności kluczowe dla skutecznej komunikacji w sytuacjach kryzysowych
  • Funkcjonowanie ludzi w sytuacjach kryzysowych

 

Treści ćwiczeń:

  • Psychologia zdrowia: psychologiczne aspekty promocji zdrowego stylu życia.
  • Relacja ratownik – poszkodowany, rodzina poszkodowanego
  • Zachowanie ratownika w trakcie wykonywania działań wobec otoczenia
  • Sytuacje trudne dotyczące poszkodowanych i uczestników akcji ratunkowej
  • Rola wsparcia w sytuacjach trudnych
  • Techniki radzenia sobie ze stresem związanym z akcją ratunkową
  • Zapobieganie występowaniu paniki
  • Świadomość własnych kompetencji i ograniczeń

Metody kształcenia

Wykład klasyczny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, omówienie przypadku, analiza przypadku klinicznego, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna („burza mózgów”), film, pokaz czynności  z objaśnieniem, instruktaż, ćwiczenia  w parach i małych grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – Opanowanie materiału programowego mierzone jest testem wiadomości, składającym się z około 50 pytań. Ocena z testu wystawiona jest zgodnie z następującymi zasadami: 94-100% = bdb 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. Dopuszczalna na ćwiczeniach jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Będkowska- Korpała, B., Gierowski J. (red.) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. WUJ, 2007
  2. Jakubowska-Winecka A., Włodarczyk D. Psychologia w praktyce medycznej. PZWL, Warszawa 2007
  3. James R I, Gilliand B., Strategie interwencji kryzysowej, PARPA, Warszawa 2005.
  4. Kliszcz J. Psychologia w ratownictwie. Wyd. Difin 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Sheridan Ch. L., Radmacher S.A., Psychologia zdrowia: wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia.  IPZ PTP, Warszawa 1998.
  2. Wrona-Polańska H. (red.),  Psychologia zdrowia w służbie człowieka, Wyd. UP, Kraków 2012
  3. Makara-Studzińska, M. Komunikacja z pacjentem. Wyd. Czelej, 2012
  4. Steciwko, A. Barański J., Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną. Elsevier, Wrocław 201

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 18-04-2024 21:00)