SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza statystyczna w badaniach rynku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza statystyczna w badaniach rynku
Kod przedmiotu 11.5-WK-IiED-ASBR-L-S14_pNadGenRFY0R
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Computer science and econometrics
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Stefan Zontek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

To familiarize students with fundamental methods used in statistical analysis of market data.

Wymagania wstępne

Passed lectures on: probability theory, descriptive and mathematical statistics.

Zakres tematyczny

Lecture

  1. Marketing research. Measuring scales. Availability of data. (2 hours)
  2. Methods of liner ordering of objects. (3 hours) 
    • The method of pattern development.
    • The method of standardized sums.
  3. Introduction to classification methods. (4 hours)
    • The method of center of gravity.
    • Wroclaw taxonomy.
    • Decision (classification) tree.
  4. Conjoint analysis. (3 hours)
  5. Multivariate scaling. (3 hours)

    Laboratory

  1. An introduction-repetition to chosen statistical package. (2 hours)
  2. Partition, distinction and preliminary analysis of market data with respect to measuring scales. (2 hours)
  3. Repetition with methods of analyzing market data with respect to measuring scales:
    1. methods used in descriptive statistics, (3 hours)
    2. statistical tests, (3 hours)
    3. analysis of relationships. (3 hours)
  4. Test. (2 hours) 
  5. Statistical methods with distinguish dependent variables. (5 hours)
  6. Methods of
    1. classification of objects, (4 hours)
    2. linear ordering of objects, (2 hours)
    3. multivariate scaling. (2 hours)

      7. Test. (2 hours)

       

Metody kształcenia

Lecture - traditional. Laboratory – students analyze market data using properly chosen  procedures from statistical package.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Laboratory – tests with tasks on different level of difficulty.
  2. On the last lecture students refer statistical methods used in market research. Each student is graded. In the case of negative grade there is a possibility to get another date.

    To complete the course one has to obtain positive grades form laboratory and lecture. The course grade consists of a grade from lecture (30%) and a grade from laboratory (70%).

Literatura podstawowa

Stanimir A. - pod red. "Analiza danych marketingowych Problemy, metody, zadania", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2006

Mazurek-Łopacińska K. - pod red. "Badania marketingowe Teoria i praktyka", PWN Warszawa 2005

Walesiak M., Gatnar E. - pod red. "Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R", PWN Warszawa 2009

Maddala G.S. "Ekonometria", PWN Warszawa 2006

Aaker D.A., Kumar V., Day G.S. „Marketing Research”, John Wiley & Sons, Inc., New York, 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Biecek P. "Przewodnik po pakiecie R", Oficyna Wydawnicza GiS Wrocław 2011
  2. Kopczewska K. ‘’Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN’’, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu Warszawa 2006
  3. Koronacki J., Ćwik J. "Statystyczne systemy uczące się", WNT Warszawa 2005
  4. Welfe A. "Ekonometria Metody i ich zastosowanie", PWE Warszawa 1998
  5. Welfe A. - pod red. "Ekonometria zbiór zadań", PWE Warszawa 1997
  6. Dziechciarz J. - pod red. "Ekonometria Metody, przykłady, zadania", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu Wrocław 2003
  7. Zeliaś A. "Metody statystyczne", PWE Warszawa 2000
  8. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S. "Metody statystyczne Zadania i sprawdziany", PWE Warszawa 2002

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Stefan Zontek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-10-2020 11:48)