To familiarize students with fundamental methods used in statistical analysis of market data.
Wymagania wstępne
Passed lectures on: probability theory, descriptive and mathematical statistics.
Zakres tematyczny
Lecture
Marketing research. Measuring scales. Availability of data. (2 hours)
Methods of liner ordering of objects. (3 hours)
The method of pattern development.
The method of standardized sums.
Introduction to classification methods. (4 hours)
The method of center of gravity.
Wroclaw taxonomy.
Decision (classification) tree.
Conjoint analysis. (3 hours)
Multivariate scaling. (3 hours)
Laboratory
An introduction-repetition to chosen statistical package. (2 hours)
Partition, distinction and preliminary analysis of market data with respect to measuring scales. (2 hours)
Repetition with methods of analyzing market data with respect to measuring scales:
methods used in descriptive statistics, (3 hours)
statistical tests, (3 hours)
analysis of relationships. (3 hours)
Test. (2 hours)
Statistical methods with distinguish dependent variables. (5 hours)
Methods of
classification of objects, (4 hours)
linear ordering of objects, (2 hours)
multivariate scaling. (2 hours)
7. Test. (2 hours)
Metody kształcenia
Lecture - traditional. Laboratory – students analyze market data using properly chosen procedures from statistical package.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratory – tests with tasks on different level of difficulty.
On the last lecture students refer statistical methods used in market research. Each student is graded. In the case of negative grade there is a possibility to get another date.
To complete the course one has to obtain positive grades form laboratory and lecture. The course grade consists of a grade from lecture (30%) and a grade from laboratory (70%).
Literatura podstawowa
Stanimir A. - pod red. "Analiza danych marketingowych Problemy, metody, zadania", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2006
Mazurek-Łopacińska K. - pod red. "Badania marketingowe Teoria i praktyka", PWN Warszawa 2005
Walesiak M., Gatnar E. - pod red. "Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R", PWN Warszawa 2009
Maddala G.S. "Ekonometria", PWN Warszawa 2006
Aaker D.A., Kumar V., Day G.S. „Marketing Research”, John Wiley & Sons, Inc., New York, 1995.
Literatura uzupełniająca
Biecek P. "Przewodnik po pakiecie R", Oficyna Wydawnicza GiS Wrocław 2011
Kopczewska K. ‘’Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN’’, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu Warszawa 2006
Koronacki J., Ćwik J. "Statystyczne systemy uczące się", WNT Warszawa 2005
Welfe A. "Ekonometria Metody i ich zastosowanie", PWE Warszawa 1998
Welfe A. - pod red. "Ekonometria zbiór zadań", PWE Warszawa 1997
Dziechciarz J. - pod red. "Ekonometria Metody, przykłady, zadania", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu Wrocław 2003
Zeliaś A. "Metody statystyczne", PWE Warszawa 2000
Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S. "Metody statystyczne Zadania i sprawdziany", PWE Warszawa 2002
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Stefan Zontek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-10-2020 11:48)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.