SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja wizualna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja wizualna
Kod przedmiotu 03.5-WA-AWP-KOWIZ-Ć-S14_pNadGenIKS9M
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Legierska-Dutczak
  • mgr Mirosław Gugała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie przez studenta zagadnień komunikatu wizualnego oraz analiza i projektowanie podstawowych komunikatów typo- i pikto- graficznych. Udoskonalenie biegłości techniczno- manualnej w posługiwaniu się narzędziami do kreowania komunikatów wizualnych i autoprezentacji projektów. A także poszukiwania twórcze syntezy idei projektowej i wizualizacji koncepcji za pomocą narzędzi graficznych.


 

Wymagania wstępne

Znajomość programów obróbki graficznej, znajomość zasad kompozycji obrazu.

Myślenie kreatywne. Umiejętność opisu koncepcji i analizy.


 

Zakres tematyczny

W zakresie tematycznym przedmiotu student otrzymuje do analizy i indywidualnej interpretacji graficznej zadania z obszaru komunikacji wizualnej. W ramach zadań indywidualnie i w podgrupach studenci tworzą projekty znaków własnościowych i firmowych oraz zestawy rozbudowanej identyfikacji wizualnej. Zadania otwarte i warsztaty mają pobudzić studentów do lapidarnego, twórczego i syntetycznego ujęcia koncepcji projektowych oraz prezentacji idei poprzez piktogramy, znaki i plakatowe ujęcie znaczeń.

W zadaniach i dyskusjach studenci prezentują pomysły na komunikaty, łączenie obrazu i tekstu, tworzenie sekwencyjnych znaków wyjaśniających ideę projektu, uwzględniając inspiracje otoczeniem, przyrodą, kulturą, architekturą, ekologią, innowacyjnymi rozwiązaniami, technologią, poszukując adekwatnych form przekazu do założeń projektowych.

Zadania mają służyć studentom w opracowaniu także indywidualnej formy prezentacji projektów. Opracowanie portfolia zestawień graficznych i layoutu typograficznego do celów autoprezentacji oraz prezentacji wybranych marek, stawiając na spójność przekazu, syntezę znaku, czytelność typograficzną, z uwzględnieniem indywidualnego języka przekazu komunikacji wizualnej.

Metody kształcenia

  1. Wykłady i dyskusje tematyczne.

  2. Prezentacje

  3. Ćwiczenia i realizacja prac.

  4. Korekty i konsultacje.


 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Prezentacje efektów pracy warsztatowej.

Ćwiczenia i realizacja prac projektowych, prezentacje wariantów poszukiwań, źródeł inspiracji i zestawień piktogramów do stawianych zadań.

Literatura podstawowa

  1. David Airey, LOGO DESIGN LOVE. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015

       2. Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2015

       3. Krzysztof Lenk, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, ISBN 978-83-7453-998-2, Katowice 2011

       4. Christopher Alexander, Język wzorców. Miasta Budynki Konstrukcja., praca zbiorowa, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2008

Literatura uzupełniająca

 

  1. Brian Wood, Adobe Illustrator CC/CC Pl. Oficjalny podręcznik, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015 i późniejsze

  2. Dabner David, Szkoła projektowania graficznego, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2019

  3. Friedrich Forssman, Hans Peter Willberg, Pierwsza pomoc w typografii, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Warszawa 2008

  4. Piotr Rypson, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, 2011

  5. Michael Evamy, Logo. Przewodnik dla projektantów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

  6. Joanna Sarzyńska-Putowska, Komunikacja wizualna, Fundacja ASP Kraków; 2002


 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Owsian (ostatnia modyfikacja: 28-02-2023 10:55)