SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie graficzne |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-EASPP-PGRA-Ć-S14_pNadGenJ0G39 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nauka podstaw oraz rozwój propedeutycznych umiejętności w zakresie prowadzenia badań projektowych. Opracowanie właściwych koncepcji, tworzenie kompozycji i układów graficznych oraz organizacji projektu. Posługiwanie się nowymi technikami oraz staranny dobór materiałów stosowanych w realizacjach współczesnego projektowania graficznego. Nauka zasad tworzenia przekazu wizualnego i budujących go elementów. Łączenie funkcji estetycznej i informacyjnej w grafice. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Stosowanie podstawowych zasad typografii w kompozycjach. Znak, piktogram jako moduł w komunikacji. Kolor jako ważny element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu.
Umiejętność posługiwania się technikami rysunkowymi, malarskimi. Podstawowa znajomość programów graficznych oraz technik cyfrowego przetwarzania obrazu (wektor, bitmapa, edycja tekstu - pakiet Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego.
Ćwiczenia obejmują: podstawy kompozycji, umiejętność wykorzystania gestu, kształtu, faktury, skali oraz koloru. Podstawy typografii, zagadnienia związane z pojęciami: kompozycji literniczych. Projektowanie znaku, symbolu, piktogramu oraz metody ich świadomego użycia. Litera jako jeden z podstawowych elementów w procesie projektowania. Plakat typograficzny jako ekspresyjna forma przekazu. Ilustracja jako część kreacji projektowej.
Przykładowy zestaw tematyczny realizowany w 4 semestrze:
1. plakat typograficzny o:
Jan Młodożeniec | Henryk Tomaszewski | Franciszek Starowieyski
Bohdan Butenko | Henryk Jerzy Chmielewski (Papcio Chmiel) | Józef Wilkoń
Wybieramy jedną postać (wydruk w formacie B2 50 x 70 cm).
(temat obowiązkowy, realizowany w II semestrze 2020/21)
W zadanym formacie zaprojektować interesującą kompozycję literniczą oraz graficzną starając się
oddać: charakter twórcy (dowiadujemy się ja najwięcej o nim samym), epokę, ciekawie
zakomponować tekst, w którym zawieramy imię, nazwisko autora, daty, ewentualnie cytat
obrazujący wybranego artystę, uwzględniamy również walory użycia koloru.
2. wstęp do identyfikacji (temat obowiązkowy, realizowany w II semestrze 2020/21)
korzystając (w pierwszym etapie) z gestów, szkiców, narzędzi naturalnych - następnie
przekształcając je w programie graficznym - zaprojektuj graficzny znak, który wykorzystywałby
podane poniżej słowa (tekst staje się jednocześnie grafiką) oraz stałby się podstawą do
rozwinięcia w logo/znak/sygnet.
Bardzo ważny jest proces powstawania i manualnej rejestracji pomysłu.
Efektem końcowym zadania jest zrealizowanie w obrębie formatu 50 x 70 cm
4 kompozycji (25 x 35 cm),
które wykorzystują zaprojektowany znak. I tak uwzględniając podaną kolejność:
- pokazanie możliwości skalowania znaku,
- powielenie znaku w postaci paternu (wzoru),
- kompozycja pokazująca dynamikę i ekspresję znaku
- oraz kompozycja negatywowa.
Kompozycje nie mogą powielać się w formie i ekspresji.
byk, orka, rura, mewa, foka, usta (wybieramy jedno z haseł!)
Wydruk w formacie B2 (50 x70 cm).
3. Hand lettering poster do haseł: I love typography / All you need is a hug (wybieramy jedno)
(wydruk w formacie B2 50 cm x 70 cm)
Zaprojektować interesującą, odręczną, kaligraficzną kompozycję typograficzną zwracając również
uwagę na sposób przekazu (ekspresję) zwartą w wybranym zaproponowanym haśle wykorzystujący
jego potencjał estetyczny oraz kolorystyczny. Kompozycja zrealizowana odręcznie, następnie
poddana wektoryzacji w programie Illustrator i przygotowana do wydruku w w/w formacie.
4. „Chcę zobaczyć...” lub „Strefa wolna od...” > typografia/książka
Zaprojektować autorską książkę do wybranego hasła w formacie nie mniejszym niż A5
(nie mniej niż 8 stron + 4 strony okładka), łącząc umiejętnie elementy graficzne z typograficznymi.
(format nie mniej niż A5 (strona), makieta książki 1:1 oraz prezentacja książki w postaci
krótkiej animacji)
5. Plakat - ilustracja:
Zamaskowani | Wyjście awaryjne | Widzę-Wiem (wybieramy jedno hasło!)
(wydruk w formacie B2 50 x 70 cm)
W zadanym formacie zaprojektować interesującą kompozycję łączącą pomysł ilustracyjny
z typografią zwracając również uwagę na walory estetyczne i przekaz zawarty w tytule zadania.
Tematy opcjonalne animacja typograficzna:
6. Typografia
Realizacja animacji na temat wybranej, ulubionej typografii (kroju pisma).
Proszę o zwrócenie uwagi na zmienną dynamikę oraz o uwzględnienie w trakcie konstruowania
pomysłu bardzo ważnego elementu, jakim jest dźwięk (niekoniecznie muzyka).
krótki film animowany zrealizowany dowolną metodą z obowiązkowo dobraną i przemyślaną
ścieżką dźwiękową, poprzedzony „storyboardem” (scenopisem obrazkowym).
(format filmu: mov (Quick Time) 720p: 1280 x 720 piks/25/30 klatek/s lub zbliżony)
Wydruk wizualizacji składającej się stroyboardu oraz wybranych kadrów zrealizowanego filmu
w formacie B2 50cmx70cm).
7. Animacja wybranego tytułu filmu/książki/plakatu
krótki film animowany zrealizowany dowolną metodą z obowiązkowo dobraną i przemyślaną
ścieżką dźwiękową, poprzedzony storyboardem (scenopisem obrazkowym).
(format filmu: mov (Quick Time) 720p: 1280 x 720 piks/25/30 klatek/s lub zbliżony)
Wydruk wizualizacji składającej się stroyboardu oraz wybranych kadrów zrealizowanego filmu
w formacie B2 50cmx70cm).
W semestrze letnim 2020/21 obowiązuje realizacja 4 zadań.
Warunkiem zaliczenia są regularne konsultacje oraz udział w zajęciach on-line (meet), dostarczenie:
cyfrowych wersji (wgląd) w podanych formatach oraz przygotowanych do druku wersji cyfrowych prac we wskazanym terminie.
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (rysunkowe, malarskie), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Ćwiczeniom towarzyszy cykl krótkich wykładów z grafiki projektowej zawierających podstawową terminologię projektowania graficznego i typografii, historię projektowania oraz współczesnych tendencji w grafice projektowej. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac.
Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.
Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 20:57)