SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 05.0-WA-SWP-PE-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie  studentów  z  podstawami  wiedzy  pedagogicznej  dotyczącej  istoty, celów i prawidłowości  procesu  wychowania  dzieci  i  młodzieży. 

Kształcenie  zainteresowań  i  umiejętności  pedagogicznych poprzez: 

  •  uczenie  dostrzegania  i  rozwiązywania  złożonych  problemów  edukacyjnych;
  •  budzenie  refleksji  nad ich różnorodnością.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

1.       Pedagogika  zabawy.

2.       Indywidualizacja  w  kształceniu.

3.       Zasady  nauczania – uczenia  się.

4.       Nauczyciel  i  szkoła  w  zmieniającym  się  społeczeństwie.

5.       Autorytet  i  osobowość  nauczyciela.

6.       Niepowodzenia  dzieci  w  nauce  szkolnej.

7.       Proces  kształcenia.

8.       Ćwiczenia  i  okoliczności  wspomagające  uczenie  się.

9.       Wychowanie  i  kształcenie  dziecka  zdolnego.

10.    Terapia  pedagogiczna.

11.    Akceleracja  rozwoju  psychicznego  i  społecznego  dzieci  i  młodzieży.

12.    Rodzina  i  jej  funkcja  wychowawcza.

13.    Model  kompetencji  zawodowych  nauczyciela.

14.    Edukacja  ustawiczna.

15.    ,,Muzyka  świata‘‘  jako  propozycja  dla  współczesnego  wychowania  humanistycznego.

Metody kształcenia

-        Dyskusja;

-        Debata;

-        Opis;

-        Metody  problemowe;

-        Metoda  projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ustne   sprawdzenie  wiadomości  studenta ( udział  w  dyskusji, argumentacja  własnego  stanowiska).

Przygotowanie  indywidualne  lub  w  grupach  prac  pisemnych, gromadzenie  i  analiza  materiałów  dotyczących  przedmiotu ( portfolio  lub  prezentacja  multimedialna ).

Wygłaszanie  referatów.

 

Literatura podstawowa

1.       W. Pomykało (red.), Encyklopedia  pedagogiczna, W-wa 1993r.

2.       W. Okoń, Słownik  pedagogiczny, W-wa 1991r.

3.       G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogoika  wobec  przemian  i  reform  oświatowych, Z. Góra 2000r.

4.       M. Taraszkiewicz, Jak  uczyć  jeszcze  lepiej, Poznań 2001r.

5.       R. I. Arends, Uczymy  się  nauczać, W-wa 1994r.

6.       M. Łobocki, Wybrane  problemy  wychowania  nadal  aktualne, Lublin 2004r.

7.       K.Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka  nauczania – t. 1-2, W-wa 2002r.

8.       M. Łobocki, Wybrane  problemy  wychowania  nadal  aktualne, Lublin 2004r.

9.       Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika.Podręcznik  akademicki, W-wa 2003r.

10.      Kołakowski Artur ,Zaburzenia zachowania u dzieci, Gdańsk 2018.

11.       Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka Danuta Urbaniak-Zając, Ewa Kos, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca

1.       F. Bereźnicki, Dydaktyka  kształcenia  ogólnego, Kraków 2001r.

2.       K. Denek, Ku  dobrej  edukacji, Toruń 2005r.

3.       B. Śliwerski, Współczesne  teorie  i  nurty  wychowania, Kraków 2001r.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 21:05)