SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne projekty muzyczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne projekty muzyczne
Kod przedmiotu 05.1-WA-EASMD-PedPrM-S20
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do pracy dydaktycznej i terapeutycznej w zakresie prowadzenia aktywnych/ekspresyjnych zajęć muzycznych Metodą E. E. Gordona.

 

Wymagania wstępne

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej z zakresu psychologii, pedagogiki i muzyki (prawidłowy śpiew indywidualny i zbiorowy, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, tworzenie muzyki, percepcja muzyki), obowiązujące na studiach licencjackich (I stopnia).
 

 

Zakres tematyczny

Technika opracowania scenariuszy i realizacji zajęć muzycznych: ( w zakresie wybranej formy ekspresji)  Metodą E. E. Gordona.

1. Audiacja wstępna (akulturacja, imitacja i asymilacja).

2. Audiacja właściwa.

Typ 1. Słuchanie znanej lub nieznanej muzyki.

Typ 2. Czytanie znanej lub nieznanej muzyki.

Typ 3. Zapisywanie pod dyktando znanej lub nieznanej muzyki.

Typ 4. Odtwarzanie i wykonywanie znanej muzyki z pamięci.

Typ 5. Odtwarzanie i zapisywanie znanej muzyki z pamięci.

Typ 6. Tworzenie nieznanej muzyki i improwizowanie podczas jej wykonywania lub w ciszy.

Typ 7. Tworzenie nieznanej muzyki i improwizowanie podczas czytania.

Typ 8. Tworzenie nieznanej muzyki i improwizowanie podczas pisania.

Metody kształcenia

Metoda problemowo-odtwórcza,

Metoda improwizacji,

Metoda analityczno-problemowa.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena za samodzielnie przygotowany (opisany, przedstawiony/nagrany) scenariusz zajęć. Aktywny udział w zajęciach. Opracowanie i omówienie/przedstawienie wybranych zagadnień. Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.

Literatura podstawowa

 

  1. E. E. Gordona,  Improvisation in the music classroom (2003)
  2. “Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona” pod redakcją Jolanty i Miłosza Gawryłkiewicz. Wydanie I, Kraków 2010.
  3. Edwin Gordon, Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, Kraków 1997.
  4. Teoria uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona, Materiały II Seminarium Autorskiego w Krynicy 27 kwietnia – 3 maja 1995 roku pod red. E. Zwolińskiej i W. Jankowskiego.
  5. Zanurz się w program nauczania muzyki, Edwin E. Gordon, David G. Woods, Bydgoszcz 1999.
  6. Podstawy teorii uczenia się muzyki według edwina e. Gordona, Ewa Zwolińska (red.), Bydgoszcz 2000.
  7. Edwin Gordon, Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy, Bydgoszcz, 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Podstawa programowa nauczania muzyki wg teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Ewa A. Zwolińska, Mirosława M. Gawryłkiewicz, Bydgoszcz 2007
  2. Wychowanie muzyczne w szkole, nr 3/2004
  3. By Marilyn Lowe , Edwin E. Gordon - Music moves for piano: keyboard games – teacher’s edition

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 23:14)