SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia głosu
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-MetKsztGł-S21
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne dotyczącą metod kształcenia głosu. 

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. O potrzebie kształcenia głosu.

2. Głos – jako instrument muzyczny.

3. Współczesne i historyczne metody kształcenia głosu - przegląd.

4. Podręczniki oraz internetowe narzędzia do kształcenia głosu  - przegląd.

5. Programy komputerowe do brzmieniowej oceny głosu, analizatory dźwięku (VoceVistaVideo, WavePad FFT)

6. Szkoły wokalne, ćwiczenia, etiudy wokalne - omówienie wybranych przykładów.

7. Przegląd technik wokalnych (bel canto, SLS, CVT, mix, belting, jodłowanie, growl)

8. Bel canto - technika uniwersalna.

9. Fizjologiczno-akustyczne podstawy działania narządu głosu.

10. Przegląd technik relaksacyjnych 

11. Krtań – jako źródło dźwięku (budowa, ruchy, funkcje).

12. Ćwiczenia fonacyjne (postawa, żuchwa, krtań, język, podniebienie).

13. Układ oddechowy (budowa układu oddechowego, mechanika oddychania, typy toru oddechowego, apoggio).

14. Ćwiczenia oddechowe (wdech, wydech, apoggio).

15. Rezonans (rodzaje rezonansu, rezonatory, nosowanie).

16. Rejestr a rezonans

17. Ćwiczenia z zakresu rezonansu. 

18. Artykulacja (narządy artykulacyjne).

19. Narząd głosu w mowie i śpiewie.

20. Rodzaje głosu ludzkiego i sposoby jego określania.

21. Mutacja i jej wpływ na proces kształcenia głosu.

22. Kształcenie głosu dziecka

23. Kryteria doboru repertuaru

24. Najczęstsze błędy i zagrożenia w kształceniu głosu

25. Patologie narządu głosu

26. Higiena narządu głosu.

 

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, praca z podręcznikiem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i aktywność na zajęciach. Test zaliczeniowy pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.

 

Literatura podstawowa

  1. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  2. Sadolin C., Kompletna technika wokalna, Kopenhaga 2014 
  3. Łastik A., Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002
  4. Zachwatowicz- Jasieńska K., Polskie belcanto. Jak śpiewać dobrze, Kraków 201

Literatura uzupełniająca

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974
  3. Chapman J. L., Singing and Teaching Singing. A Holistic Approach to Classical Voice, San Diego 2017
  4. Kaelin D., Teaching Good Singing, e-book, http://www.deankaelin.com/voice
  5. Titze I., Wielki głos z małej krtani, „Świat Nauki”, luty 2008.
  6. Linklater K.,  Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków 2013

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 09:49)