SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia głosu |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-MetKsztGł-S21 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne dotyczącą metod kształcenia głosu.
1. O potrzebie kształcenia głosu.
2. Głos – jako instrument muzyczny.
3. Współczesne i historyczne metody kształcenia głosu - przegląd.
4. Podręczniki oraz internetowe narzędzia do kształcenia głosu - przegląd.
5. Programy komputerowe do brzmieniowej oceny głosu, analizatory dźwięku (VoceVistaVideo, WavePad FFT)
6. Szkoły wokalne, ćwiczenia, etiudy wokalne - omówienie wybranych przykładów.
7. Przegląd technik wokalnych (bel canto, SLS, CVT, mix, belting, jodłowanie, growl)
8. Bel canto - technika uniwersalna.
9. Fizjologiczno-akustyczne podstawy działania narządu głosu.
10. Przegląd technik relaksacyjnych
11. Krtań – jako źródło dźwięku (budowa, ruchy, funkcje).
12. Ćwiczenia fonacyjne (postawa, żuchwa, krtań, język, podniebienie).
13. Układ oddechowy (budowa układu oddechowego, mechanika oddychania, typy toru oddechowego, apoggio).
14. Ćwiczenia oddechowe (wdech, wydech, apoggio).
15. Rezonans (rodzaje rezonansu, rezonatory, nosowanie).
16. Rejestr a rezonans
17. Ćwiczenia z zakresu rezonansu.
18. Artykulacja (narządy artykulacyjne).
19. Narząd głosu w mowie i śpiewie.
20. Rodzaje głosu ludzkiego i sposoby jego określania.
21. Mutacja i jej wpływ na proces kształcenia głosu.
22. Kształcenie głosu dziecka
23. Kryteria doboru repertuaru
24. Najczęstsze błędy i zagrożenia w kształceniu głosu
25. Patologie narządu głosu
26. Higiena narządu głosu.
Prezentacja multimedialna, praca z podręcznikiem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność i aktywność na zajęciach. Test zaliczeniowy pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 09:49)