SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacja zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacja zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym
Kod przedmiotu 14.0-WP-PEDP-OZPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizacji strategii profilaktycznych w środowisku. Przygotowanie studentów do planowania i realizacji zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu niedostosowania społecznego  i profilaktyki społecznej.

Zakres tematyczny

Środowisko lokalne jako miejsce oddziaływań profilaktycznych. Instytucje, organizacje społeczne i osoby fizyczne biorące udział w profilaktyce środowiska lokalnego. Programy i oddziaływania społeczności lokalnej służące profilaktyce. Realizacja norm środowiskowych jako wyznacznik skuteczności profilaktyki w środowisku. Perspektywy rozwoju i zmian w profilaktyce lokalnej. Przygotowanie i przeprowadzenie przez studentów zajęć profilaktycznych z zakresu profilaktyki społecznej (temat zajęć do wyboru) np.: Cyberbullying zagrożeniem dla dzieci i młodzieży, Zagrożenie młodzieży zaburzeniami odżywiania (anoreksją i bulimią), Niebezpieczne zakupy (zjawisko zakupoholizmu), Uzależnienie od hazardu zagrożeniem dla młodzieży, Nie daj się zwerbować sekcie!, Handel ludźmi zagrożeniem współczesnego człowieka, Tanoreksja, Zakupoholizm, Ortoreksja, Bigoreksja.

Metody kształcenia

Dyskusja, warsztaty, praca w małych grupach, metoda projektowa, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny scenariusza zajęć profilaktycznych/prezentacji oraz sposobu jego przeprowadzenia, oceny przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanego  scenariusza zajęć profilaktycznych oraz sposobu jego przeprowadzenia, oceny przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.

Literatura podstawowa

  1. Bielecki E., Z problematyki resocjalizacji, Bydgoszcz 2005.

  2. Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.

  3. Grzegorzewska I, Cieriałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa 2018.

  4. Rowicka M. Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2015.

  5. Świątkiewicz G., red., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.

  6. Czasopismo "Remedium" 

  7. www. Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

      Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Albański L., red., Profilaktyka niedostosowania społecznego – teoria i praktyka, Jelenia Góra 2006.

  2. Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej, Warszawa 1996.

  3. Deptuła M., red., Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.

  4. Gaś Z.B., Psychoprofilaktyka, Lublin 1998.

  5. Karasowska A., Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczy dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.

  6. Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole: konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków 2004.

  7. Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole, „Narkomania” 2007, 1.

  8. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.

  9. Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, M. Stanik, Warszawa 2008.

  10. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.

  11. Urban B., Konopczyński A., red., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2013.

  12. Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 2003.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 10-04-2021 10:46)