SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka Zajęć Rozwijających Kompetencje Emocjonalno-Społeczne 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka Zajęć Rozwijających Kompetencje Emocjonalno-Społeczne 1
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-DZRKE1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy teoretycznej i ćwiczenie umiejętności praktycznych w obszarze rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci i młodzieży. Zaznajomienie z uwarunkowaniami prawidłowego rozwoju emocjonalno – społecznego człowieka, jego wzmacniania oraz pracy nad wszelkimi zaburzeniami. Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

Rozwój emocjonalno – społeczny człowieka na różnych etapach życia;

Wychowanek jako osoba integralna – wpływ wychowania na osobowość wychowanka;

Wielorakość czynników (zewnętrznych i wewnętrznych) wpływających na rozwój sfery emocjonalno – społecznej;

Wychowawcza rola placówki oświatowej oraz nauczyciela – wychowawcy;

Proces uczenia się – uwarunkowania, przebieg, prawidłowości, zaburzenia;

Metody pracy terapeutycznej i profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą;

Diagnoza trudności w rozwoju emocjonalno – społecznym;

Profilaktyka zaburzeń rozwoju sfery emocjonalno – społecznej.

 

Zakres tematyczny laboratorium:

Diagnoza potrzeb dzieci i młodzieży w sferze emocjonalno – społecznej – praktyczne wykorzystanie metod i narzędzi;

Tworzenie grup – dobór uczniów do poszczególnych grup

Tworzenie programów pracy poszczególnych grup;

Metody i techniki pracy z grupą w ramach zajęć rozwijających sferę emocjonalno – społeczną – rola zajęć profilaktycznych i rozwojowych;

Metody i techniki pracy z grupą w ramach zajęć korygujących sferę emocjonalno – społeczną;

Praca z grupą – praca z grupami o szczególnych potrzebach w sferze emocjonalno – społecznej;

Tworzenie scenariuszy zajęć (lub ich fragmentów) rozwijających lub korygujących zachowania dzieci i młodzieży w sferze emocjonalno – społecznej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny

Laboratorium – praca warsztatowa, burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, metoda projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium pisemne z określonymi progami punktowymi. Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania w teście to 100 pkt. Kryteria oceny: 0-60 pkt. – ocena niedostateczna, 61-70 pkt. ocena dostateczna, 71-85 pkt. ocena dobra, 86-100 pkt. ocena bardzo dobra (oceny połówkowe, np. dobry plus uzyskuje się po przekroczeniu połowy przedziału punktowego pomiędzy ocenami cząstkowymi).

Laboratorium. Zajęcia  z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca indywidualna (40 %), ocena scenariusza zajęć z zakresu przedmiotu i prezentacji proponowanych działań dydaktycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%), ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Goleman D. Inteligencja emocjonalna, Poznań 2005.
  2. Hopkins A. Co mógłbyś (od)powiedzieć? Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne, Warszawa 2019.
  3. Jegier A., Szurowska B. Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci w normie  rozwoju i dzieci ze specjalnymi potrzebami, Warszawa 2017.
  4. Larson J. Najpierw pomyśl. Trening umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją, Warszawa 2012.
  5. Reddy L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencja przez zabawę, Warszawa 2014.
  6. Woititz J.G. Wymarzone dzieciństwo. Jak wychować dziecko unikając błędów naszych rodziców, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Bloomquist M. Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2011.
  2. Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk 2019.
  3. Dawson P., Guare R. Zdolne ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych, Kraków 2012
  4. De Muyshondt F. Umiejętności społeczne twojego dziecka, Poznań 2015
  5. Plummer D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe, Poznań 2010.
  6. Seria „Poznajemy emocje” (2013).
  7. Seria wydawnicza „Akademia inteligentnego malucha”.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 10:11)