SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka Zajęć Rozwijających Kompetencje Emocjonalno-Społeczne 1 |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-DZRKE1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Poradnictwo i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy teoretycznej i ćwiczenie umiejętności praktycznych w obszarze rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci i młodzieży. Zaznajomienie z uwarunkowaniami prawidłowego rozwoju emocjonalno – społecznego człowieka, jego wzmacniania oraz pracy nad wszelkimi zaburzeniami. Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Zakres tematyczny wykładów:
Rozwój emocjonalno – społeczny człowieka na różnych etapach życia;
Wychowanek jako osoba integralna – wpływ wychowania na osobowość wychowanka;
Wielorakość czynników (zewnętrznych i wewnętrznych) wpływających na rozwój sfery emocjonalno – społecznej;
Wychowawcza rola placówki oświatowej oraz nauczyciela – wychowawcy;
Proces uczenia się – uwarunkowania, przebieg, prawidłowości, zaburzenia;
Metody pracy terapeutycznej i profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą;
Diagnoza trudności w rozwoju emocjonalno – społecznym;
Profilaktyka zaburzeń rozwoju sfery emocjonalno – społecznej.
Zakres tematyczny laboratorium:
Diagnoza potrzeb dzieci i młodzieży w sferze emocjonalno – społecznej – praktyczne wykorzystanie metod i narzędzi;
Tworzenie grup – dobór uczniów do poszczególnych grup
Tworzenie programów pracy poszczególnych grup;
Metody i techniki pracy z grupą w ramach zajęć rozwijających sferę emocjonalno – społeczną – rola zajęć profilaktycznych i rozwojowych;
Metody i techniki pracy z grupą w ramach zajęć korygujących sferę emocjonalno – społeczną;
Praca z grupą – praca z grupami o szczególnych potrzebach w sferze emocjonalno – społecznej;
Tworzenie scenariuszy zajęć (lub ich fragmentów) rozwijających lub korygujących zachowania dzieci i młodzieży w sferze emocjonalno – społecznej.
Wykłady – wykład konwersatoryjny
Laboratorium – praca warsztatowa, burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, metoda projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium pisemne z określonymi progami punktowymi. Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania w teście to 100 pkt. Kryteria oceny: 0-60 pkt. – ocena niedostateczna, 61-70 pkt. ocena dostateczna, 71-85 pkt. ocena dobra, 86-100 pkt. ocena bardzo dobra (oceny połówkowe, np. dobry plus uzyskuje się po przekroczeniu połowy przedziału punktowego pomiędzy ocenami cząstkowymi).
Laboratorium. Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca indywidualna (40 %), ocena scenariusza zajęć z zakresu przedmiotu i prezentacji proponowanych działań dydaktycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%), ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i laboratorium.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 10:11)