SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wstęp do pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wstęp do pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WP-ARTEP-WPED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie,  (auto)refleksyjne myślenie o procesach i mechanizmach uczenia się – nauczania

Zakres tematyczny

  • Współczesne warunki ucznia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna
  • Kultura szkoły
  • Program ukryty edukacji
  • Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej
  • Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku
  • Procesy zachodzące w grupie społecznej / klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. Mechanizmy wpływu społecznego
  • Rola i zadania nauczyciela/wychowawcy we współczesnej szkole.
  • Nauczyciel jako autorytet - czy i jak możliwe?

Metody kształcenia

Wykład problemowy, warsztaty, metody projektowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki. Podstawą zaliczenia wykładów jest zdanie pisemnego lub ustnego (zgodnie z indywidualnym wyborem studenta) egzaminu z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i z egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska – Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
  2. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  3. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  4. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  5. Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Dudzikowa M., Wawrzyniak – Beszterda R., (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Impuls, Kraków 2010.
  2. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
  3. Rylke H., Klimowicz , Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
  4. Sztuka nauczania, t. 1-2, red. K. Konarzewski, K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
  5. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Impuls, Kraków 1996

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)