Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.
Wymagania wstępne
Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto)refleksyjne myślenie o procesach i mechanizmach uczenia się – nauczania
Zakres tematyczny
Współczesne warunki ucznia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna
Kultura szkoły
Program ukryty edukacji
Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej
Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku
Procesy zachodzące w grupie społecznej / klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. Mechanizmy wpływu społecznego
Rola i zadania nauczyciela/wychowawcy we współczesnej szkole.
Nauczyciel jako autorytet - czy i jak możliwe?
Metody kształcenia
Wykład problemowy, warsztaty, metody projektowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki. Podstawą zaliczenia wykładów jest zdanie pisemnego lub ustnego (zgodnie z indywidualnym wyborem studenta) egzaminu z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i z egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Literatura podstawowa
Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska – Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca
Dudzikowa M., Wawrzyniak – Beszterda R., (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Impuls, Kraków 2010.
Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
Rylke H., Klimowicz , Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
Sztuka nauczania, t. 1-2, red. K. Konarzewski, K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Impuls, Kraków 1996
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.