SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ciało jako środek wyrazu artystycznego - świadomościowe metody pracy z ciałem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ciało jako środek wyrazu artystycznego - świadomościowe metody pracy z ciałem
Kod przedmiotu 03.9-WP-ARTEP-CSWA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marek Zadłużny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uposażenie studentów w wiedzę i kompetencje z zakresu realizowania szeroko pojmowanego teatru tańca w kontekście ciała jako środka wyrazu artystycznego i świadomościowych metod pracy z ciałem.

Wymagania wstępne

Zaliczony przedmiot: Wprowadzenie do współczesnych technik tańca i ruchu.

Zakres tematyczny

Ciało jako środek wyrazu artystycznego. Fizyczność ludzkiego ciała w kontekście teatru tańca. Ciało tancerza jako znak. Świadomościowe metody pracy z ciałem. Realizacja działań w obszarach teatru tańca oraz teatru fizycznego. Obecność sceniczna w tańcu i jej zastosowanie w kontekście sztuk performatywnych. Pojęcie świadomości ciała i zastosowanie obrazów mentalnych w procesie kreacji. Kreowanie postaci scenicznych. Świadomość widza. Wykorzystywanie współczesnej improwizacji ruchowej tzw. „authentic movement” w tworzeniu etiud. Prezentacja spektakli zawodowych zespołów z obszaru różnych estetyk tanecznych.

Metody kształcenia

Praca warsztatowa, formy pokazowe, praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (50%). Opanowanie w podstawowym stopniu prezentowanych metod pracy (25%) oraz samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie warsztatu z wybranego obszaru tematycznego zajęć (25%).

 

Ocena ostateczna – ocena ostateczna jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.     Majewska J., Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, Kraków 2013.

2.     Klimczyk W., Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca, Kraków 2010.

3.     Rembowska A., Teatr tańca Piny Baush, Warszawa 2009.

4.     Zadłużny M., Taniec. Świat doświadczeń choreografów, Zielona Góra 2016.

Literatura uzupełniająca

Brak

Uwagi

Zajęcia realizowane na sali tanecznej.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)