SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji plastycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji plastycznej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PEP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przekazanie ogólnej wiedzy z zakresu sztuk plastycznych, w tym omówienie podstawowych pojęć z dziedziny sztuk plastycznych oraz podstawowych dziedzin sztuk plastycznych. Studenci otrzymają również ogólną wiedzę o historii sztuki. Celem zajęć jest także: - zapoznanie z  rodzajami materiałów i technik plastycznych. - zapoznanie z celami oraz metodami edukacji przez sztukę wizualną. - zapoznanie z zasadami analizy i krytycznej oceny prac z zakresu sztuk plastycznych.

Wymagania wstępne

Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i gimnazjach.

Zakres tematyczny

1.Zapoznanie z celami oraz metodami edukacji przez sztukę wizualną. 2. Podstawowe pojęcia z dziedziny sztuk plastycznych. 3.Podstawowe dziedziny sztuk plastycznych: a. architektura (urbanistyka, architektura krajobrazu, architektura ogrodów, architektura wnętrz, architektura miejska i wiejska, architektura kultowa i świecka); b. rzeźba (relief, płaskorzeźba, wypukłorzeźba, wklęsłorzeźba, rzeźba kultowa, nagrobna, pomnikowa portretowa, ogrodowa oraz rzeźba czy plenerowa). c. malarstwo (malarstwo przedstawiające, malarstwo nieprzedstawiające, malarstwo monumentalne, ścienne, plafonowe, sztalugowe, tablicowe, malarstwo miniaturowe, malarstwo polichromiczne i monochromatyczne): - techniki malarskie: technika olejna, akwarela, tempera, gwasz, pastel,  fresk, mozaika, witraż,  collage. d. rysunek (szrafowanie, lawowanie); e. sgraffito; f. grafika: - grafika artystyczna: - podstawowe techniki graficzne: - wypukłe (drzeworyt, linoryt, gipsoryt, metaloryt); - wklęsłe (miedzioryt, staloryt,  kamienioryt, akwaforta, akwatinta, elektrotinta); - płaskie (litografia, algrafia i cynkografia); - grafika użytkowa. g. kaligrafia; h. instalacja; i. ceramika; j. fotografika; k. wzornictwo przemysłowe.  4. Zapoznanie z zasadami analizy i krytycznej oceny prac z zakresu sztuk plastycznych.

Metody kształcenia

Metoda dyskusji, praca z materiałem źródłowym, metody problemowe, metoda pokazu (prezentacji), metoda impresyjna i ekspresyjna, ekspozycja, film, objaśnienie lub/i wyjaśnienie, wykład informacyjny i problemowy z użyciem komputera.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: przygotowania do zajęć, aktywnego w nich uczestnictwa, m.in. na zasadzie wykonywania prac plasycznych, udziału w dyskusji, pracy pisemnej sprawdzającej umiejętności krytycznej analizy i oceny oraz wyciągania wniosków .

   Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań realizowanych w ramach programu przedmiotu. 

Literatura podstawowa

1. J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna, Warszawa 1966.

2.  E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.

.3. J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980.

4. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1997 (i następne wydania).

5. W. Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Warszawa 1998.

6. Podręczniki do przedmiotu plastyka w kl. IV-VIII i liceum ogólnokształcącego

Literatura uzupełniająca

1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999.

2. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.

3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 10:29)