SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji językowej w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-MEJwP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym. Zapoznanie ze strategiami rozwijania zainteresowań czytelniczych u dzieci. Zapoznanie z klasycznymi i alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu w kontekście nauki czytania i pisania.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Wykłady
Rozwój mowy dziecka. Przedszkolna edukacja polonistyczna według podstawy programowej. Cele, treści, metody i środki pracy na edukacji językowej. Założenia metodyczne przedszkolnej edukacji polonistycznej. Dojrzałość dziecka do edukacji polonistycznej. Gotowość dziecka do nauki czytania i pisania. Sens i znaczenie bajkoterapii. Istota i wykorzystanie inscenizacji.
Konwersatoria
Wprowadzanie dziecka w świat liter w świetle aktualnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania. Programy i pakiety edukacyjne – analiza materiałów edukacyjnych. Przygotowanie dziecka na nauki czytania i pisania. Metody wprowadzania dzieci w świat pisma stosowane w praktyce edukacyjnej – obserwacje w przedszkolu, analiza pakietów edukacyjnych. Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w procesie przygotowania do nauki czytania i pisania. Literatura dla dzieci w wieku przedszkolnym – prezentacje wybranych pozycji książkowych. Konkurs na prezentację utworu literackiego dla dzieci. Rodzaje tekstów literackich w pracy z dziećmi. Czytanie dzieciom – prezentacje utworów literackich dla dzieci w przedszkolu. Przygotowanie inscenizacji do znanych utworów dla dzieci. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Konwersatoria – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym), problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykład zaliczenie na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej
Konwersatoria
Zaliczenie z ocena na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, przygotowania scenariusza zajęć dla dzieci oraz zestawu ćwiczeń, przygotowanie inscenizacji do utworu literackiego dla dzieci.
Ocena końcowa
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatoriów.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 14:25)