SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MESPwP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z edukacją społeczną i przyrodniczą w przedszkolu. Utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności związanych z projektowaniem zajęć w przedszkolu.

Wymagania wstępne

Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka.

Zakres tematyczny

Wykłady

Instrumentarium metodyczne edukacji przyrodniczej i społecznej w przedszkolu (cele, treści kształcenia w edukacji przyrodniczej, podstawa programowa, funkcje,zasady, formy, metody i środki realizacji). Dziecko w środowisku społecznym i przyrodniczym. Szanse i zagrożenia dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Zbliżanie dzieci przedszkolnych do przyrody ożywionej. Przyrodnicze środowisko dziecka i jego charakterystyka Warunki sprzyjające zbliżaniu dzieci przedszkolnych do przyrody Organizacja  warunków przedszkolnej edukacji społecznej. Rodzaje i znaczenie wycieczek w edukacji przyrodniczo-społecznej dzieci Aktywność badawcza dzieci w przedszkolu.  Kształtowanie świadomości ekologicznej dzieci.  Relacje, integracja, komunikacja, dialog, konflikt dziecka w diadzie z rówieśnikami i z nauczycielem. Tutoring nauczyciela z rodzicami. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu i poza nim. Realizacja treści patriotycznych i moralnych w przedszkolu

Konwersatoria

Umowa społeczna jako metoda demokratyzowania stosunków społecznych w przedszkolu. Procedura zawierania umowy w przedszkolu. Aktywność badawcza dzieci w wieku przedszkolnym. Badanie świata przyrody ożywionej i nieożywionej. Eksperymenty jako źródło wiedzy o otaczającym świecie przyrodniczym. Ścieżki przyrodnicze w edukacji przedszkolnej. Projektowanie ścieżek edukacyjnych. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym na bazie ścieżek przyrodniczych. Przedszkolna edukacja ekologiczna- podstawy, założenia, cele edukacji ekologicznej. Pierwsze sposoby walki z zagrożeniami i podejmowane działania profilaktyczne w edukacji ekologicznej. Projektowanie spotkań i warsztatów dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny i konwencjonalny

Konwersatoria – ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów, metoda projektu, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie wykładów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia jest kolokwium oraz przygotowanie, prezentacja i pozytywna ocena projektu edukacyjnego dotyczącego wybranego problemu z zakresu treści społeczno-przyrodniczych realizowanych w przedszkolu,  wykonanie zadań indywidualnych i grupowych wynikających z problematyki zajęć. Ocena z konwersatoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych z konwersatoriów i wykładów.

Literatura podstawowa

1.  Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie: etiologia zjawiska, Warszawa 2008.

2. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001.

4. Olczak A., Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu, Zielona Góra 2010.

5.Basińska A., Odkrywanie świata. O aktywności poznawczej dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska, Poznań 2012.

6. Denek K., Dymara B., Korzeniowska W.: Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny, Kraków 2009.

7. Helm J.H., Katz L.G.: Mali badacze – metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003.

8. Jaszczyszyn E.: Ekologiczna edukacja przedszkolna, Białystok 2003.

9. Parczewska T.: Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin 2009.

10. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz 2015.

Literatura uzupełniająca

1. Antczak A., Tworzymy ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie, Warszawa 2003.

2. Cywińska M., Konflikty interpersonalne wśród dzieci, Poznań 1995.

3. Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Warszawa 1998.

4. Olczak A., Ścieżki edukacyjne, „Życie Szkoły” 2010, nr 5.

5. Ścieżki edukacyjne, red. A. Jońska-Choinka, M. Kamiński, Zeszyt przedmiotowo-metodyczny „Grono”, Zielona Góra 2002, 3(6).

6. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.

7. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1998.

8. Frątczakowie E. i J.: Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Bydgoszcz 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 21:56)