SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizowanie środowiska wychowawczego przez nauczyciela w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizowanie środowiska wychowawczego przez nauczyciela w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-OŚWwPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz roli nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci; kształcenie umiejętności wprowadzania do praktyki  edukacyjnej wiedzy dotyczącej  organizacji i realizacji procesu wychowawczego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej; zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności  identyfikowania zagrożeń dla prawidłowego oraz  harmonijnego rozwoju dziecka w przedszkolu i szkole.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teorii wychowania, psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

 

  1. Proces wychowania  dzieci  w  fazie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa
  2. Typy, cele i zasady realizacji funkcji wychowawczej w instytucjach edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i  młodszym szkolnym
  3. Rola nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci
  4. Cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi
  5. Problemy wychowawcze -  sposoby ich identyfikacji i likwidacji we współpracy z podmiotami edukacji
  6. Wychowanie wielokulturowe, społeczne, obywatelskie, patriotyczne
  7. Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym
  8. Budowanie  autorytetu nauczyciela w relacjach zawodowych
  9. Rozpoznawanie i identyfikowanie stylów  wychowania w praktyce edukacyjnej - krytyczna ocena
  10. Rozpoznawanie  sytuacji zagrożeń w przedszkolu i szkole oraz przeciwdziałanie im
  11. Techniki rozwiązywania konfliktów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, drzewo decyzyjne, burza mózgów, metoda projektu, metoda przypadków, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, wypowiedzi pisemnej oraz projektów zlecanych przez prowadzącego.

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
  2. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
  3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2005.
  4. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  5. Puślecki W., Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji, Wrocław 2008.
  6. Speck O., Być nauczycielem, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca

1. M. Magda-Adamowicz, E. Kobyłecka (red.), Dziedziny wychowania w klasach początkowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016

2. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1991

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 12:36)