SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika zdolności i twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika zdolności i twórczości
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-PZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje zdolności i twórczości). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Wykłady: Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw o światowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości  obiektywnej i subiektywnej. Rozwój zdolności i twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje zdolności i twórczości. Interakcyjne teorie twórczości. Model  zdolnej i twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne i egzogenne zdolności i twórczości. Stymulatory i inhibitory twórczości. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego .

Ćwiczenia: Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera. Koncepcja zabaw twórczych. Projektowanie siedmiu typów zabaw twórczych. 

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktycznego działania.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów.

Ćwiczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie  projektowania zadań dla dzieci zdolnych i twórczych, prezentacji do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz projektu zabaw twórczych

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu.

 

 

Literatura podstawowa

Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.

Magda-Adamowicz M.,  Jakość dzieciństwa  twórczych 7-9-letnich dzieci  w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018,  

Magda-Adamowicz M.,  Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym. Źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015,

Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Toruń 2013,

Magda-Adamowicz M., Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, Toruń 2012,

Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Magda-Adamowicz M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela kl. I-III, Zielona Góra 2007.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

 

 

Literatura uzupełniająca

Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.

Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Uwagi

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 16:32)