SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika zdolności i twórczości |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPiWM-PZiT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje zdolności i twórczości). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.
Wykłady: Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw o światowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój zdolności i twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje zdolności i twórczości. Interakcyjne teorie twórczości. Model zdolnej i twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne i egzogenne zdolności i twórczości. Stymulatory i inhibitory twórczości. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego .
Ćwiczenia: Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera. Koncepcja zabaw twórczych. Projektowanie siedmiu typów zabaw twórczych.
Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktycznego działania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów.
Ćwiczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie projektowania zadań dla dzieci zdolnych i twórczych, prezentacji do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz projektu zabaw twórczych
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu.
Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych 7-9-letnich dzieci w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018,
Magda-Adamowicz M., Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym. Źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015,
Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Toruń 2013,
Magda-Adamowicz M., Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, Toruń 2012,
Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
Magda-Adamowicz M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela kl. I-III, Zielona Góra 2007.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 16:32)