SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening twórczości
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-TT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawami teoretycznymi pedagogiki twórczości i ćwiczeniami rozwijającymi twórczość podmiotu.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki, psychologii

Zakres tematyczny

Zasady treningów twórczości i ćwiczeń wspierających elementarne zdolności twórcze. Metodyka przeprowadzania treningu twórczości - grupa treningowa, układ ćwiczeń, zasady metodyczne i organizacja. Teoria zintegrowanych zadań szkolnych. Koncepcja twórczych zabaw. Grupy metod rozwijających twórczość: rozgrzewka twórcza, rozwijanie umiejętności interpersonalnych, rozwijanie zdolności twórczych, rozwijanie umiejętności twórczego przezwyciężania przeszkód. 

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktycznego działania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności, pracy w grupach, zaprojektowania i przeprowadzenia treningu twórczości, prezentacji do wybranego zagadnienia.
Oceną końcową stanowi ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak modernizować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.

DeBono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.

Góralski A., Zadanie, metoda, rozwiązanie, Warszawa 1980.

Magda-Adamowicz M., I. Paszenda, Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Uniwersytet Zielonogórski, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011

Nęcka E., Orzechowska J., Słabosz A., Szymura B., Treningi twórczości, Gdańsk 2005.

K. Szmidt, Trening kreatywności

 

Literatura uzupełniająca

T. Proctor, Twórcze rozwiązywania problemów

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 17:11)