SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Twórczy pedagogicznie nauczyciel - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Twórczy pedagogicznie nauczyciel
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-TPN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawami teoretycznymi twórczości pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki, psychologii 

Zakres tematyczny

Rodowód i anatomia twórczości. Specyfika twórczości. Systemowe koncepcje twórczości. Cztery koncepcje twórczości pedagogicznej wg R. Schulza. Systemowa koncepcja twórczości pedagogicznej – jej poziomy i zakresy. Podstawy epistemologiczne badań systemowych nad twórczością pedagogiczną nauczycieli. Identyfikacja twórczych pedagogicznie nauczycieli

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z o ceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów, wypowiedzi pisemnej, projektu

Ocenę końcową stanowi o cena z konwersatorium

Literatura podstawowa

Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.

Magda-Adamowicz M., Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym. Źródła, koncepcja, identyfikacje,  Toruń 2015,

Magda-Adamowicz M., Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, Toruń 2012.

Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Magda-Adamowicz M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela kl. I-III, Zielona Góra 2007.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007, wzn. 2013.

Literatura uzupełniająca

Popek S. Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 16:39)