SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnostyka potrzeb społecznych |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PSP- DPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie umiejętności rozpoznawania i diagnozy potrzeb społecznych
Podstawowe informacje z zakresu psychologii i pedagogiki społecznej
Poznanie: metod diagnozy potrzeb społecznych wykorzystujących istniejące dane statystyczne: demograficzne, dotyczące poziomu zaspokojenia potrzeb; metody wykorzystujące dane z badań empirycznych, socjologicznych i statystycznych; mierniki potrzeb społecznych; trudności i ograniczenia prowadzenia diagnozy, błędy w opiniowaniu, rozpoznawanie zasobów, monitoring potrzeb społecznych; badania przekrojowe i longituidalne, rozpoznawanie środowiska rodzinnego i lokalnego, rozpoznawanie ryzyka przemocy w rodzinie
wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego, ćwiczenia - omawianie technik diagnostycznych, praca w małych grupach - rozpoznawanie potrzeb wybranej grupy społecznej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia jest udział studenta w wykładach i znajomość omawianej tematyki weryfikowana w odpowiedzi ustnej. Zaliczenie ćwiczeń oparte jest na udziale i aktywności studenta w zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej (w małej grupie) - rozpoznania i przedstawienia potrzeb wybranej grupy społecznej.
Ocena końcowa: średnia uzyskanych ocen zaliczeń
Babbie E. (2006) Badania społeczne w praktyce
Bedyńska S., Brzezicka A (2007) Statystyczny drogowskaz
Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania
Marzec Holka K., (2003), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka
Kawula S., (2002), Pomocniczość i wsparcie. Kategorie pedagogiki społecznej
Lisowski A., (1996), Badanie potrzeb społecznych
Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice.
Kwiatkowska G. E., Stasiuk K. (red.), (2008) SPSS w praktyce psychologicznej
Szymczak W. (2008) Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik Akademicki
Wieczorkowska G. (2004) Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych
Wnuk-Lipiński E., (2005) Socjologia życia publicznego
Ferguson G., Takane Y., (1997) Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice
Raporty diagnozy społecznej z lat 2000-2015 http://www.diagnoza.com
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 06:27)