SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka potrzeb społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka potrzeb społecznych
Kod przedmiotu 05.7-WP-PSP- DPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie umiejętności rozpoznawania i diagnozy potrzeb społecznych

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu psychologii i pedagogiki społecznej

Zakres tematyczny

Poznanie: metod diagnozy potrzeb społecznych wykorzystujących istniejące dane statystyczne: demograficzne, dotyczące poziomu zaspokojenia potrzeb; metody wykorzystujące dane z badań empirycznych, socjologicznych i statystycznych; mierniki potrzeb społecznych; trudności i ograniczenia prowadzenia diagnozy, błędy w opiniowaniu, rozpoznawanie zasobów, monitoring potrzeb społecznych; badania przekrojowe i longituidalne, rozpoznawanie środowiska rodzinnego i lokalnego, rozpoznawanie ryzyka przemocy w rodzinie

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego, ćwiczenia - omawianie technik diagnostycznych, praca w małych grupach - rozpoznawanie potrzeb wybranej grupy społecznej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia jest udział studenta w wykładach i znajomość omawianej tematyki weryfikowana w odpowiedzi ustnej. Zaliczenie ćwiczeń oparte jest na udziale i aktywności studenta w zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej (w małej grupie) - rozpoznania i przedstawienia potrzeb wybranej grupy społecznej.
Ocena końcowa: średnia uzyskanych ocen zaliczeń 

Literatura podstawowa

Babbie E. (2006) Badania społeczne w praktyce
Bedyńska S., Brzezicka A (2007) Statystyczny drogowskaz
Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania
Marzec Holka K., (2003), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka
Kawula S., (2002), Pomocniczość i wsparcie. Kategorie pedagogiki społecznej
Lisowski A., (1996), Badanie potrzeb społecznych

Literatura uzupełniająca

Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice.
Kwiatkowska G. E., Stasiuk K. (red.),  (2008) SPSS w praktyce psychologicznej
Szymczak W. (2008) Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik Akademicki
Wieczorkowska G. (2004) Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych
Wnuk-Lipiński E., (2005) Socjologia życia publicznego
Ferguson G., Takane Y., (1997) Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice

Raporty diagnozy społecznej z lat 2000-2015 http://www.diagnoza.com

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 06:27)