SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo dla młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo dla młodzieży
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSP- PoM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Utrwalenie wiedzy z zakresu komunikowania społecznego
Zgłębienie tematyki dotyczącej problemów młodzieży
Wypracowanie strategii radzenia w sytuacjach trudnych

Wymagania wstępne

Teoria i praktyka poradnictwa, Komunikacja społeczna, pedagogika społeczna, wybrane zagadnienia problemów i kwestii społecznych, Poradnictwo rodzinne i seksualne.

Zakres tematyczny

1) Pojęcia definiujące poradnictwo wychowawcze; 2) Istota poradnictwa szkolnego; 3) Sposoby wsparcia dzieci z ADHD, 4) Struktura i treść opinii psychologiczno-pedagogicznych, 5) Relacje pomagania, 6) Sposoby pracy z klientem "niedobrowolnym" , 7) Program terapeutyczno-edukacyjny dla adolescentów (na przykładzie Mission Possible); 8) Poradnictwo dla młodzieży w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach (techniki wyjątków, skalowanie, praca na zasobach), 9) Instytucjonalne poradnictwo dla młodzieży

Metody kształcenia

wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pogadanka, prelekcja, pokaz, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium (test) (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)

Ocena końcowa jest oceną otrzymaną z laboratorium

Literatura podstawowa

Kargulowa A,  O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004,
Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu pod red. Kargulowej, warszawa 2009,
Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Poznań 2000
Ratner H, George E, Iveson Ch, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu, Łódź 2017

Jong P, Kim Berg I, Rozmowy o rozwiązaniach, Kraków 2002

D.Tuohy, Dusza szkoły, Warszawa 2002,
Siarkiewicz E, Przysłonięte obszary poradnictwa, Zielona Góra 2010

Literatura uzupełniająca

Zielińska – Pękał D, Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra 2009
Podstawy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, pod red. A.Czerkawskiej, Wrocław 2009
E.Kennedy, S.C.Charles, Jak pomagać dobrą radą? Kraków 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 17:26)