SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura języka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura języka
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSPM-KJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i składnikami kultury języka, normami i błędami językowymi oraz warunkami i regułami poprawnego używania języka w różnych sytuacjach. Przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności z zakresu technik prawidłowego mówienia i pisania, sprawności językowej, cech dobrego stylu i kultury słowa. Wyposażenie studentów w kompetencje w zakresie wrażliwości językowej, dbałości o kulturę języka, prawidłowej komunikacji międzyludzkiej, w tym także komunikacji językowej w internecie oraz w zakresie przygotowywania, prezentowania i oceniania publicznych wystąpień.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Kultura języka - wprowadzenie.
  2. Znaczenie kultury języka w pracy nauczycieli i pedagogów specjalnych.
  3. Język i jego funkcje.
  4. Składniki kultury języka - poprawność i sprawność językowa, etyka i estetyka słowa.
  5. Norma językowa. Wybrane zasady poprawności językowej.
  6. Najczęściej popełniane błędy językowe.
  7. Natura polskiej wymowy. Akcent wyrazowy.
  8. Sprawność językowa i techniczne aspekty mówienia.
  9. Etyka słowa. Nowomowa i manipulacja językowa.
  10. Estetyka słowa. Brutalizacja życia publicznego. Grzeczność i etykieta językowa.
  11. Komunikacja elektroniczna - język w Internecie.
  12. Kompetencje komunikacyjne nauczycieli - jak mówić, żeby nas słuchano?
  13. Osobisty styl mówiącego.
  14. Wystąpienia publiczne  - cele i rodzaje wystąpień, analiza audytorium, analiza treści, wybór formy wystąpienia; kryteria oceny wystąpień publicznych.
  15. Przygotowanie i prezentacja wystąpienia.

Metody kształcenia

Prelekcja, metoda problemowa, indywidualne i grupowe zadania warsztatowe, metoda indywidualnych przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwium, aktywności na zajęciach, indywidualnych zadań warsztatowych oraz z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia publicznego ocenianego według podanych wcześniej kryteriów. Ocena z ćwiczeń stanowi średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych  zadań cząstkowych - kolokwium, aktywności na zajęciach, zadań warsztatowych i końcowej prezentacji wystąpienia.

Ocena końcowa przedmiotu – ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  • Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018.
  • Karpowicz Tomasz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.
  • Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2012.
  • Sherwyn P. Morreale,  Brian H. Spitzberg, J.Kevin Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, PWN, Warszawa 2015.
  • Olejarz Małgorzata, Jak mówić, żeby nas słuchano? Wspomaganie kompetencji komunikacyjnych nauczycieli, [w:] M.Olejarz, E.Lipowicz, J.Bąbka, Kooperacja – Mediacja – Komunikacja. Perspektywa edukacyjna, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.
  • Wiszniewski Andrzej, Jak przekonująco mówić i przemawiać, PWN, Warszawa-Wrocław 1994.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 11:06)