SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSSM-WPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie diagnozy, etiologii oraz klinicznego obrazu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Poznanie możliwości i ograniczeń dotyczących realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Ukazanie możliwości edukacyjnych osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. Uwrażliwienie studentów na znaczenie wsparcia psychologicznego względem osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin.  

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw psychologii rozwoju człowieka oraz psychologii klinicznej i psychopatologii. 

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Kryteria, diagnoza oraz orzecznictwo dotyczące niepełnosprawności intelektualnej. 2) Etiologia niepełnosprawności intelektualnej oraz sprzężonej. 3) Kliniczny obraz niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. 4) Możliwości edukacji osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. 5). Zaburzenia psychotyczne, lękowe i zaburzenia zachowań a społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6) Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Ćwiczenia

1) Możliwości i ograniczenia dotyczące realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia (dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość). 2) Interwencja psychologiczna wspierająca osoby z niepełnosprawnością intelektualną w realizacji zadań rozwojowych – analiza wybranych metod, technik oraz programów rehabilitacji psychologicznej. 3) Wsparcie psychologiczne rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Praca z rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną – podejście systemowe.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: analiza przypadku, dyskusja, praca z książką. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin ustny lub pisemny. 

Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć lub praca pisemna na temat uzgodniony z prowadzącym dotyczący studium przypadku osoby z niepełnosprawnością intelektualną. 

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.  

Literatura podstawowa

  1. Brzezińska A.I., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000. 
  2. Buchnat M., Tylewska-Nowak B.,  Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Warszawa 2013.
  3. Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia,  diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki, Wrocław 2012.
  4. Psychologia kliniczna, red. L. Cierpiałkowska, H. Sęk, Warszawa 2016.
  5. Stelter Ż., Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2009.
  6. Ramik-Mażewska I. Style życia kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Studium socjopedagogiczne, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca

  1. Dziecko chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, red. A. Stawarski, B. Winczura, B. Cytowska, Kraków 2013.
  2. Kijak R., Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2014.
  3. Niepełnosprawność intelektualna – wyuczona bezradność, red. J. Kirenko, A. Łaba-Hornecka, Rzeszów 2018.
  4. Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2012.
  5. Twardowska-Staszek E., Zachowania ryzykowne młodzieży szkolnej z niepełnosprawnością intelektualną: uwarunkowania podmiotowe i środowiskowe, Kraków 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 14-04-2021 17:05)