SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MwETPCNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel główny: poznanie, umiejętne metodyczne i praktyczne zastosowanie elementów muzykoterapii w pracy profilaktyczno-terapeutycznej Cele szczegółowe: słuchacz: poznaje wykorzystanie sztuki muzycznej w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z niepełnosprawnością. Pracuje indywidualnie i grupowo, twórczo i odtwórczo, w tym: pracuje nad emocjami, tworzy projekty zajęć muzykoterapeutycznych.

Wymagania wstępne

Dobra kondycja psychofizyczna

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do teoretycznych założeń muzykoterapii. Kierunki i badania naukowe w muzykoterapii. Wybrane metody i podejścia w muzykoterapii, ich zastosowanie w pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową.Terapeutyczne znaczenie muzyki- ćwiczenia muzyczno-ruchowe, z zakresu choreoterapii, i in. Podstawowe warunki organizacji zajęć z muzykoterapii.Przykładowe scenariusze  z  wykorzystaniem m.in.Mobilnej Rekreacji Muzycznej.według Macieja Kieryła, Terapii dźwiękiem według Petera Hessa.

Metody kształcenia

Praca z grupą, aktywne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność muzyczna podczas zajęć. Przygotowanie scenariusza zajęć muzykoterapeutycznych.

Literatura podstawowa

  1. Metera A. (2006). Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno.

  2. Piotrowska B. (1998). Muzykoterapia. Jelenia Góra.

  3. Kronenberger M., (2003), Muzykoterapia. Szczecin

  4. Stadnicka J. (1998). Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa.

  5. Kataryńczuk-Mania ;., red., (2017), Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej,.Zielona Góra-Skarbona

  6. Każdorazowo aktualizowana i przekazywana słuchaczom przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Galińska E. (1992). Psychoterapeutyczne założenia muzykoterapii. „Muzykoterapia”, nr 2/2
  2. Kierył M. (2002). Standardy muzykoterapii aktywnej w szpitalu pediatrycznym. IMED „Standardy Medyczne”, nr 11.
  3. Cylulko P., Gładyszewska-Cylulko J,(2014),  red., Muzykoterapia  stałość i zmiana, Wrocław.
  4. Stachyra K. (2012), red.,Podstawy muzykoterapii, Lublin. 
  5. Zalewski M., (2008), Muzyczna zabawa, Rzeszów

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 17:14)