SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSM-META |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Słuchaczy ze specyfiką muzykoterapii w pracy z osobami ze spektrum autyzmu
Wiedza psychologiczno-pedagogiczna.
1. Teoretyczne założenia muzykoterapii.
2.Modele, metody i podejścia w muzykoterapii osób ze spektrum autyzmu
3. Podstawy metodyczne zajęć muzykoterapeutycznych (struktura, formy aktywności muzycznej, wybrane ćwiczenia muzykoterapeutyczne)
4. Elementarne narzędzia w diagnozie muzykoterapeutycznej
5. Zasady doboru materiału muzycznego do terapii dzieci ze spektrum autyzmu
6. Muzyczny MAKATON- przykłady praktyczne
7. Muzykowanie indywidualne i zespołowe (zabawy z instrumentami muzycznymi, tworzenie łatwych partytur muzycznych, zabawy i gry muzyczne).
7..Konstruowanie scenariuszy muzykoterapeutycznych do pracy indywidualnej i grupowej.
Metody aktywizujące,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanego projektu zajęć muzykoterapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu
Raszewska M., Kuleczka W., Muzyka otwiera na świat, Gdańsk 2009.
Cesarz H., Wartości muzykoterapii stosowanej u osób z niepełnosprawnością [w:] Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017
Jutrzyna E., red., Sztuka w życiu i edukacji osób niepełnosprawnych, Warszawa 2003.
Cesarz H., Refleksje nad możliwościami wykorzystania muzykoterapii w pedagogice specjalnej [w:] Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria-Diagnoza-Terapia, red. M. Sekułowicz, Wrocław 2006.
Cylulko P., Rola muzykoterapii w procesie usprawniania niepełnosprawnych pacjentów "Muzykoterapia Polska" 2003, nr 1(5).
Konieczna-Nowak L., Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013
Cylulko P., red., Diagnoza i diagnostyka muzykoterapeutyczna, Wroclaw 2021
Szymajda A., Od muzykoterapii do "muzycznego lustra" dziecka, Wrocław 2016
Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyka w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Kraków 2008.
Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2007.
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 16:27)