SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSM-META
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie Słuchaczy ze specyfiką  muzykoterapii w pracy z osobami ze spektrum autyzmu 

Wymagania wstępne

Wiedza psychologiczno-pedagogiczna.

Zakres tematyczny

1. Teoretyczne założenia muzykoterapii.

2.Modele, metody i podejścia w muzykoterapii osób ze spektrum autyzmu

3. Podstawy metodyczne zajęć muzykoterapeutycznych (struktura, formy aktywności muzycznej, wybrane ćwiczenia muzykoterapeutyczne)

4. Elementarne narzędzia w diagnozie muzykoterapeutycznej

5. Zasady doboru materiału muzycznego do terapii dzieci ze spektrum autyzmu

6. Muzyczny MAKATON- przykłady praktyczne

7. Muzykowanie indywidualne i zespołowe (zabawy z instrumentami muzycznymi, tworzenie łatwych partytur muzycznych, zabawy i gry muzyczne).

7..Konstruowanie scenariuszy muzykoterapeutycznych do pracy indywidualnej i grupowej. 

Metody kształcenia

Metody aktywizujące,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanego projektu zajęć muzykoterapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu 

Literatura podstawowa

Raszewska M., Kuleczka W., Muzyka otwiera na świat, Gdańsk 2009.

Cesarz H., Wartości muzykoterapii stosowanej u osób z niepełnosprawnością [w:] Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017

Jutrzyna E., red., Sztuka w życiu i edukacji osób niepełnosprawnych, Warszawa 2003.

Cesarz H., Refleksje nad możliwościami wykorzystania muzykoterapii w pedagogice specjalnej [w:] Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria-Diagnoza-Terapia, red. M. Sekułowicz, Wrocław 2006.

Cylulko P., Rola muzykoterapii w procesie usprawniania niepełnosprawnych pacjentów "Muzykoterapia Polska" 2003, nr 1(5).

Konieczna-Nowak L., Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013

Literatura uzupełniająca

Cylulko P., red., Diagnoza i diagnostyka muzykoterapeutyczna, Wroclaw 2021

Szymajda A., Od muzykoterapii do "muzycznego lustra" dziecka, Wrocław 2016

Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyka w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Kraków 2008.

Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 16:27)