SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wspomaganie rozwoju dziecka |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-WRDz |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wyjaśniających istotę wspomagania rozwoju dziecka oraz wyznaczników pedagogicznego działania o charakterze wspomagania rozwoju. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju z wykorzytsaniem odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność wyposażenia wychowanków w umiejętność współpracy jako umiejętności składającej się na kompetencje społeczne.
Znajomość psychologii rozwoju dziecka, a także zasad funkcjonowania instytucji opiekuńczych oraz edukacyjnych.
Wykłady
1) Egalitarny charakter wspomagania rozwoju dziecka. 2) Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. 3) Wyznaczniki działania o charakterze wspomagania rozwoju dziecka. 4) Wspieranie dziecka w procesie opanowania podstawowych kompetencji (zadań rozwojowych przypadających na okres dzieciństwa), w tym szczególnie umiejętności współpracy. 5) Układ czynników „ryzyka rozwoju” - możliwości przeciwdziałania nieprawidłowościom.
Ćwiczenia
1) Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju dziecka. 2) Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. 3) Zadania jako środek diagnozowania oraz wspomagania rozwoju dziecka w sferze motorycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej. 4) Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. 5) Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju dzieci. 6) Wspomaganie kompetecji społecznych dzieci w zakresie umiejętności współpracy.
Wykłady - Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.
Ćwiczenia - Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).
Ćwiczenia
(1) projekt zajęć wspomagających rozwój u wychowanków umiejętności współpracy. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości wychowanków b) atrakcyjność zajęć c) poprawność metodyczna; (2) Diagnoza strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka w wybranym zakresie. Kryteria oceny od 2-do 5 za: a) rzetelność diagnostyczna zadania b) atrakcyjność zadnia c) znajomość prawidłowości psychologicznych dotyczących rozwoju dziecka, d) poprawność interpretacji;
Ocena z przedmiotu
Średnia arytmetyczna ocen z wykładu i z ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 18:53)