SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika ogólna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika ogólna
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-PEDO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji pedagogicznych; profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki ogólnej; zapoznanie z dylematami współczesnej pedagogiki ogólnej; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykłady

Powstanie i ewolucja tożsamości pedagogiki. Główne paradygmaty pedagogiki: źródła i główne założenia pedagogiki pozytywistycznej, humanistycznej i krytycznej. Pedagogika ogólna a praktyka edukacyjna. Studia nad językiem pedagogiki.

Ćwiczenia

Pedagogika jako dyscyplina naukowa. Cechy pedagogiki jako nauki. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Źródła, typy i rozwój wiedzy pedagogicznej. Relacje między teorią a praktyką pedagogiczną.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny

Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Forma zaliczenia: egzamin. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego weryfikującego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi.

Ćwiczenia

Forma zaliczenia: kolokwium. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego weryfikującego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen uzyskanych na ćwiczeniach i wykładzie.

Literatura podstawowa

  1. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  2. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  3. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, T. I, Toruń 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Gnitecki J., red., Pedagogika jako formacja intelektualna refleksji we współczesnym dyskursie humanistycznym, Poznań 2005.
  3. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 20:32)