SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy prawne i organizacyjne oświaty - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDD-PPOO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzmysłowienie studentom, czym jest istota prawa, zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi organizacji oświaty w Polsce i prawnego funkcjonowania instytucji oświatowych,  poznanie przepisów prawa oświatowego i uzmysłowienie, jakie miejsce w hierarchii zajmują źródła prawa oświatowego, kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa, zapoznanie z procedurami postępowania związanymi  z kształceniem, opieką i wychowaniem zgodnymi z obowiązującymi normami prawnymi.

Wymagania wstępne

 Ogólna znajomość Konstytucji RP.

Zakres tematyczny

  • Wstępne wiadomości o prawie (pojęcie prawa, źródła prawa i ich rodzaje, obowiązywanie aktów prawotwórczych, norma prawna i jej budowa, przepis prawny, wybrane ka tegorie prawa cywilnego: zdolność prawna , zdolność do czynności prawnych, ubezwłasnowolnienie).
  • Istota prawa oświatowego i jego miejsce wśród innych gałęzi prawa w RP (system prawa w RP, podstawowe gałęzie i ich charakterystyka ogólna, prawo oświatowe jako gałąź prawa administracyjnego, podmioty prawa oświatowego, stosunki administracyjno-prawne w prawie oświatowym).
  • Podstawowe wolności i prawa w dziedzinie oświaty (wolności i prawa w dziedzinie oświaty na tle innych   wolności i praw człowieka, prawo do nauki i obowiązek szkolny, prawo do opieki przedszkolnej, prawne gwarancje prawa do nauki dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, prawo do nauki mniejszości narodowych/etnicznych).
  • Organizacja systemu oświaty w Polsce (obowiązki państwa w dziedzinie oświaty, struktura polskiego systemu oświaty, system szkół w polskim systemie oświaty, gmina, powiat, województwo jako organy założycielskie i prowadzące szkoły i placówki oświatowe). Zakres podmiotowy i treści ustaw: Prawo oświatowe, O systemie oświaty i ustawy Karta Nauczyciela.
  • Kwalifikacje i awans w zawodzie nauczycielskim (ogólne zasady, procedury). Prawa i obowiązki nauczycieli (w świetle ww. ustaw).
  • Szkoła jako środowisko wychowawcze ucznia (ogólna charakterystyka szkoły jako instytucji edukacyjnej, jej funkcje, organizacja - ujęcie rzeczowe i czynnościowe, formuła prawnoadministracyjna).
  • Organy kolegialne w  szkole lub placówce  (zadania, kompetencje).
  • Społeczne organy szkoły lub placówki oświatowej (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski).
  •  Opieka i wychowanie na gruncie prawa oświatowego (zadania nauczyciela (wychowawcy) w tym zakresie, pomoc psychologiczno-pedagogiczna - jej organizacja,  procedury (wybrane) postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych i nadzwyczajnych).
  • Bezpieczeństwo w szkole i placówce (podstawowe obowiązki prawne nauczycieli/wychowawców w zakresie bezpieczeństwa, obowiązkowe działania nauczycieli, wymogi bezpieczeństwa dot. pomieszczeń szkolnych, terenu wokół szkoły i ogólnych przepisów bhp, podstawowe obowiązki uczniów/wychowanków w tym zakresie).
  • Odpowiedzialność prawna wychowawców i nauczycieli – zasady generalne, kategorie.

Metody kształcenia

Dyskusja z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Poprawne rozwiązanie kazusów i zinterpretowanie  określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym); Kolokwium pisemne (lub ustne) z całości materiału  – test z progami punktowymi – 60% dst., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 95%-100% bdb.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

  1. Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, Warszawa 2015.
  2. Kurzyna-Chmiel Danuta, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, Warszawa 2006.
  3. Pilich M., Ustawa o systemie oświaty: komentarz, Warszawa 2013.
  4. Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 1995.
  5. Walkiewicz E., Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2007.
  6. Ustawy: Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa o systemie oświaty (+ przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw)            

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Pełny wykaz dokumentów prawnych dotyczących omawianych zagadnień -  otrzymuje student na pierwszych zajęciach. 


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 22:53)