SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika zdolności i twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika zdolności i twórczości
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Wspieranie dzieci w rozwoju zdolności
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje zdolności i twórczości). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera

Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości Interakcyjne teorie twórczości. Model twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne twórczości. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego. Uczniowie zdolni i twórczy z problemami w uczeniu się i w zachowaniu. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych i twórczych

Metody kształcenia

Wykłady – konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów, kolokwium/wypowiedzi pisemnej

Konwersatorium

Zaliczenie z oceną na podstawie kolokwium/wypowiedzi pisemnej, projektu pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności studentów

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i konwersatorium

 

Literatura podstawowa

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  2. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  3. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  4. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
  5. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  6. Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Literatura uzupełniająca

  1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
  2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  3. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
  4. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
  5. Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 19:24)