Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań empirycznych zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym, a także przygotowanie słuchaczy do projektowania i prowadzenia własnych badań.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny wykłady:
Inspiracje teoretyczne i praktyczne w badaniach społecznych. Źródła w badaniach socjologicznych. Badania ilościowe a badania jakościowe. Badania reaktywne a badania niereaktywne.
Zasady prowadzenia badań naukowych. Etapy badań naukowych. Dobór metody, zmiennych, wskaźników, próby.
Charakterystyka technik ilościowych - ankiety audytoryjne, CATI, CAPI, CAVI. Wywiad kwestionariuszowy i jego uwarunkowania.
Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem wybranych metod badawczych.
Metody doboru respondentów.
Pomiar. Opracowanie danych.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny.
Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy w grupach, pracy indywidualnej nad koncepcją badania, pracy z materiałem źródłowym, pracy z tekstem, dyskusji, zastosowaniem mobilnych metod edukacji z elementami gier symulacyjnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie oceny z projektu.
Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny
Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
Denzin, N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, tom I i II, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
Frankfort – Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „ Zysk i Ska”, Poznań 2001.
Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2002.
Literatura uzupełniająca
Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo WN PWN, Łódź 2000.
Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wydawnictwo naukowe PAN, Wrocław 1984.
Silverman D., Prowadzenia badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Gruszczyński L. A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 18:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.