SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne teorie komunikowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne teorie komunikowania
Kod przedmiotu 09.1-WP-SOCD- WTK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi teoriami komunikowania i teoriami mediów, ich podstawowymi założeniami, autorami i pojęciami oraz dyskursem związanym z poruszana problematyką.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Komunikowanie społeczne – zarys zagadnień.
  2. Współczesne teorie komunikowania: podstawowe zagadnienia teoretyczne.
  3. Współczesne teorie komunikowania:przegląd szkół i tradycji.
  4. Szkoła Toronto i koncepcja mediów Marshalla McLuhana.
  5. Teoretyczne podstawy komunikowania masowego jako typu komunikowania społecznego.
  6. Teoretyczne podstawy komunikowanie międzykulturowego.
  7. Teoretyczne podstawy komunikowania politycznego.

Metody kształcenia

Metoda kształcenia to wykład konwencjonalny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: praca pisemna – zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu; umiejętność argumentacji, odwołania do źródeł, bibliografia. Ocenę końcową stanowi ocena z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Baran S.J.., Davis D.K., Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.
  2. Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.
  3. Dobek – Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2012.
  4. Mattelart A. M., Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001.
  5. Mcquial D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
  6. Szopski M, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, Warszawa 2006.
  2. Goban- Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
  3. Leach E., Kultura i komunikowanie, Warszawa 2010.
  4. McLuhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2021 11:52)