SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań jakościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań jakościowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MBJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami podejścia jakościowego w badaniach społecznych. Celem zajęć jest charakterystyka wybranych metod i technik badań jakościowych (m. in. obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa analiza treści, metoda biograficzna).

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

ZAKRES TEMATYCZNY wykładu:

 

Socjologia jakościowa humanistyczna, założenia teoretyczne i metodologiczne.

Badania jakościowe i ilościowe, podobieństwa i różnice.

Założenia metody teorii ugruntowanej

Jakościowe metody i techniki poznawania rzeczywistości społecznej i analizowania uzyskanych wyników (obserwacja, wywiady jakościowe, FGI, metoda analizy dokumentów osobistych, metoda biograficzna, elementy socjologii wizualnej, studium przypadku, monografie terenowe, badania etnograficzne, eksperymenty).

Etyka badań jakościowych.

Wiarygodność i rzetelność badań jakościowych

 

ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:

 

Metoda obserwacyjna

Wywiady pogłębione (IDI)

Zogniskowane wywiady grupowe (FGI)

Analiza treści

Metody kształcenia

Wykład:

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja

 

Ćwiczenia:

Praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia w terenie

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

 

 

Uwagi

Egzamin pisemny i ustny

W formie pytań problemowych, w dużej części otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zadania egzaminacyjne w formie pisemnej dotyczą charakterystyki podejścia jakościowego w badaniach społecznych, opisu podstawowych metod i technik prowadzenia badań. W trakcie odpowiedzi ustnych student charakteryzuje przebieg procesu badawczego w celu wyjaśnienia wybranego zjawisk a społecznego.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu z przedmiotu.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

 

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Studenci przygotowują projekty w grupach, każdorazowo realizując badanie terenowe z wykorzystaniem poznanej metody i Przygotowanie projektów w ramach pracy w techniki badawczej. Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania zespołach (grupach) w formie pisemnej i ich pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. prezentacja podczas zajęć

 

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

 

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią z ocen z projektów

 

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

 

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Literatura podstawowa

  1. A. Wyka, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1993, s. 11-43.
  2. N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych t.1,2, Warszawa 2009
  3. D. Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa 2001
  4.  D. Jemielniak (red.) Badania jakościowe, PWN 2018
  5. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

  1. K. Kaźmierska, Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, w: Biografia a tożsamość narodowa, (red.) M. Czyżewski, P. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek, Wyd. UŁ, Łódź 1996, s. 35-44.
  2. G. Rosenthal, Rekonstrukcja historii życia. Wybrane zasady generowania opowieści w wywiadach biograficzno-narracyjnych, w: Metoda biograficzna w socjologii, (red.) J. Włodarek, M. Ziółkowski, PWN, Warszawa 1990, s.91-97.
  3. S. Pamuła, Metoda analizy zawartości czasopism, WSP, Częstochowa 1996,s. 23-47, s. 105-133.
  4. Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, (red.) M. Malikowski, M. Niezgoda, Tyczyn 1997, t. II, s. 286-363 (jeden, dowolny rozdział TO).
  5. Badania empiryczne w socjologii, red. M.Malikowski, M. Niezgoda, tom 1,  Tyczyn 1999
  6. Badania empiryczne w socjologii, red. M.Malikowski, M. Niezgoda, tom 2,  Tyczyn 1997\\
  7. Lisowska-Magdziarz M., (2006), Analiza zawartości mediów, Kraków
  8. Dukaczewska-Nałęcz A., Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, w: Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań społecznych, (red.) H. Domański, K. Lutyńska, A. Rostocki, IFiS PAN, Warszawa 1999.
  9. J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN, Łódź 2000, s.308-315.
  10. Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, (red.) M. Malikowski, M. Niezgoda, Tyczyn 1997, t. II, s. 363-408.
  11. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa , 2007
  12. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa , 2008
  13. Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, pr. zbior. pod red. S. Krzychały, Wyd.Nauk. DSzW TWP, Wrocław, 2004 ·
  14. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, WAiP, Warszawa 2007 ·
  15. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, PWN, Warszawa 2005
  16. Kvale S., (2004), Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego.
  17. Gibbs, Graham. 2011. Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  18. Angrosino, M., Badania etnograficzne i obserwacyjne. Seria Niezbędnik badacza PWN, Warszawa 2010
  19. Banks M, Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Seria Niezbędnik badacza PWN, Warszawa 2009
  20. Flick, U. , Projektowanie badania jakościowego. Seria Niezbędnik badacza, PWN, Warszawa 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 14:13)