SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyczne problemy zawodu socjologa i ochrona własności intelektualnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyczne problemy zawodu socjologa i ochrona własności intelektualnej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP- EPZS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami etycznymi dotyczącymi realizacji badań socjologicznych i wykonywania zawodu socjologa.

Dodatkowym celem jest zapoznanie studenta z prawnymi aspektami ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Etyka zawodu socjologa. Wytyczne kodeksowe krajowe (PTS) i zagraniczne (Kodeksy ISA i ESOMAR).

Realizacja badań w sposób jawny i w sposób ukryty i związane z tym dylematy.

Dobór metod badawczych – przegląd poszczególnych metod i technik badawczych ze szczególnym uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem.

Trudne przedsięwzięcia badawcze (tematy i tereny badań).

Ustawa o ochronie danych osobowych, RODO.

Prawne aspekty ochrony własności intelektualnej. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zjawisko plagiaryzmu.

Socjolog: badacz, ekspert, nauczyciel. Role społeczne w etycznej perspektywie.

 

Metody kształcenia

 

Wykłady, prezentacje, dyskusje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego

kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem.

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu stanowić będzie ocenę z kolokwium.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena z wykładu

Literatura podstawowa

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 511-536.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 88-110.

Kodeks etyki socjologa: www.pts.org.pl

Kodeks ESOMAR:  https://www.ptbrio.pl/files/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych.pdf

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007, s. 280-327.

Ustawa z dnia 4 lutego1994 oprawie autorskim i prawach pokrewnych - aktualna wersja.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych – aktualna wersja.

 

 

 

 

Literatura uzupełniająca

 

Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006. (tekst dostępny w Internecie).

Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.

Goćkowski J., Społeczne role uczonych jako sprawdzian ich ethosu. Studia Socjologiczne Nr 5/1988.

Gromkowska - Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, GWP, Gdańsk 2007, s. 9-61.

Hammaersle y M. , Atkinson P., Metody badań terenowych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2000, s. 268-292.

Kamiński M., Badacz w instytucji totalnej, Kultura i Społeczeństwo nr 1/1990 s. 247-250.

Kurzępa J., Młodzież pogranicza Juma, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 1998, (rozdz. dot. metodologii badań).

Kurzępa J., Młodzież pogranicza Świnki, Impuls, Kraków 2001 (rozdz. dot. metodologii badań).

Mirowski S., Ustawa o ochronie danych osobowych, (w:) Sztabiński P.B., Mirowski S. (2005) Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.

Miszewski K., Kiedy badacz jest tajnym agentem, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom III, nr 2. 2007, (tekst dostępny w Internecie) (pdf).

Sztabiński P.B., MIirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.

Środa M. Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, Etyka nr 27. 1994, s. 167-169.

Tyszka E., Sondaż. Odbicie czy kreowanie rzeczywistości, Warmińsko– Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, nr 2/2012 (pdf).

 

 

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:16)