SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnozowanie problemów społecznych w perspektywie lokalnej |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-DPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat problemów społecznych (w nawiązaniu do istniejących teorii socjologicznych) oraz ich diagnozowania w środowiskach lokalnych. Intencją prowadzącego jest również przygotowanie studentów do samodzielnej analizy oraz diagnozowania problemów społecznych – z wykorzystaniem zagadnień z zakresu omawianej problematyki.
Problemy społeczne jako przedmiot zainteresowania socjologii.
Obiektywistyczne i subiektywistyczne ujęcia problemów społecznych – koncepcje H. Blumera, R.K. Mertona, R.W. Marisa.
Problemy społeczne w perspektywie lokalnej (adaptacja podejścia P.B. Hortona i G.R. Lesliego).
Teoretyczne i strukturalne konteksty diagnozowania problemów społecznych.
Kierunki i sposoby przeciwdziałania problemom społecznym – perspektywa lokalna.
Krajowe i lokalne programy (strategie) integracji społecznej i rozwiązywania problemów społecznych.
Ubóstwo jako główny problem społeczny. Procesy marginalizacji społecznej i wykluczania a problemy społeczne.
Diagnoza i analiza wybranych problemów społecznych w perspektywie lokalnej – projekty (grupowe) studentów.
Praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
|
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Praca w grupie |
Przygotowanie oraz prezentacja grupowego projektu diagnozy i socjologicznej analizy wybranego problemu społecznego w wybranym środowisku lokalnym. Ocenie podlegać będzie zgodność projektu z tematem, poprawna struktura pracy, rzetelność wykonania, odpowiedni dobór metod i technik badawczych do diagnozy i analizy wybranego problemu, sposób analizy danych zastanych, wykorzystana literatura, poprawny sposób prezentacji projektu. |
Aktywność podczas zajęć |
Merytoryczne przygotowanie do zajęć, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów, podawania przykładów. |
Ocena z ćwiczeń |
Stanowić będzie średnią ważoną z oceny z projektu (80%) i aktywności na zajęciach (20%).
|
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z ćwiczeń
Babbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
Blumer H. (1993), Social Problems as Collective Behavior [in:] R. L. Jr. Curtis, B. E. Aguiree (ed.), Collective Behavior and Social Movements.
Cichocki R. (red.) (1996), Podmiotowość społeczności lokalnych, Poznań.
Frysztacki K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009.
Frysztacki K. (2000), Problemy społeczne [w:] Encyklopedia Socjologii, T. 3, Warszawa.
Hałas E. (1987), Problemy nierówności społecznych w perspektywie symbolicznego interakcjonizmu, Roczniki Nauk Społecznych, T. XV, z. 1, Lublin.
Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka obadaniu społeczności. Poradnik dla działaczy społecznych, http://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf
Kaźmierczak-Kałużna I. (2012), Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, Kultura i Społeczeństwo , nr 1.
Machaj I. (1994), Społeczności wobec problemów lokalnych [w:] Stare i nowe struktury społeczne w Polsce, t. 2. Wieś, Lublin.
Merton R. K. (1966), Social Problems and Sociological Theory [w:] R. K. Merton, R. A. Nisbet, Contemporary Social Problems, second edition, New York-Chicago-San Francisco-Atlanta.
Miś L. (1997), Teoria socjologiczna a praktyka rozwiązywania problemów społecznych [w:] M. Malikowski (red.), Problemy społeczne w okresie zmian systemowych w Polsce, Rzeszów.
Nowotny A., Sztandar – Sztanderska K., Daszkowska – Kamińska A. (2010), Jak diagnozować środowisko lokalne? Równać szanse. Ogólnopolski Konkurs Grantowy.
Schimanek T. (2015), Diagnozowanie problemów społecznych, FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa.
Staręga-Piasek J. (2013), Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa.
Sztumski J. (1977), Problem społeczny jako przedmiot badań socjologii, Studia Socjologiczne, nr 3.
Jarosz M. (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Warszawa 2008.
Kaźmierczak-Kałużna I., Dwa oblicza biedy. Subiektywne i obiektywne aspekty sytuacji życiowej ubogich, Zielona Góra 2012.
Klebaniuk J., (red.), Fenomen nierówności społecznych. Nierówności społeczne w refleksji humanistycznej, Warszawa 2007.
Królikowska J., Socjologia dobroczynności: zarys problematyki biedy i pomocy na tle doświadczeń angielskich, Warszawa 2004.
Kubin J., Planowanie strategiczne, W: Encyklopedia Socjologii, t. 3, Warszawa 2000.
Lipke H., Hryniewiecka A, Raport. Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2008, rozdz. 2 Podstawy prawne tworzenia strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Peretiatkowicz M., Todys P., Raport z monitoringu gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2008.
Tarkowska E. (red.), Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 12:35)