Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw oraz zarządzania przedsiębiorstwami, z zasadami planowania, organizowania, przewodzenia i kontroli, z metodami i technikami zarządzania oraz z podstawowymi problemami zarządzania dziedzinami działalności przedsiębiorstwa. Nabycie umiejętności stosowania teorii organizacji i zarządzania w praktyce gospodarczej.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć i praw ekonomicznych.
Zakres tematyczny
Treści wykładowe
Wprowadzenie do organizacji i zarządzania.
Istota i funkcje zarządzania przedsiębiorstwem.
Planowanie i organizowanie w przedsiębiorstwie.
Struktura organizacyjna i typologia struktur organizacyjnych.
Motywowanie w przedsiębiorstwie*.
Koncepcje przywództwa*.
Rola, umiejętności i kompetencje kierownicze*.
Istota kontroli w zarządzaniu firmą.
System komunikacji w organizacji*.
Zachowanie człowieka w organizacji (konflikty*, relacje grupowe).
Rozwiązywanie problemów organizacyjnych. Modele decyzyjne.
Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie.
Formułowanie strategii. Klasyfikacja strategii.
Zarządzanie dziedzinami działalności przedsiębiorstwa (produkcja, finanse, personel).
Metody zarządzania w małym przedsiębiorstwie.
Ćwiczenia
Planowanie w przedsiębiorstwie.
Formy organizacyjne przedsiebiorstw.
Struktura organizacyjna firmy.
Motywowanie - teorie i narzędzia*.
Przywództwo organizacyjne - kierownicy i liderzy*.
metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy
metody poszukujące: problemowe: klasyczna metoda problemowa (opracowanie celów, wybór instrumentów motywacji, sposobów kontroli); ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków (struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, konflikt w organizacji, komunikacja w organizacji)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
zaliczenie 100% zadań problemowych realizowanych na ćwiczeniach (praca grupowa lub indywidualna)
zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności
obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach
Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 40% z oceny z ćwiczeń, w 10% z oceny aktywności (obecność, udział w dyskusjach)
Literatura podstawowa
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2008
Koźmiński A. K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw: podręcznik akademicki, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
Literatura uzupełniająca
Błaszczyk W.(red.), Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006
Chrisidu – Budnik A., Korczak J., Pakuła A., Supernat J., Nauka organizacji i zarządzania, Wyd. Kolonia Limited, Wrocław 2005
W sylabusie wprowadzono treści dotyczące zagadnień z zakresu:
Motywowanie - teorie i narzędzia.
Przywództwo organizacyjne - kierownicy i liderzy.
Kontrola w organizacji.
Komunikacja - narzędzie wspomagające zarządzanie.
Rozwiązywanie konfliktów.
nabytych podczas studiów podyplomowych "Psychologia w biznesie" oraz "COACHING MENEDŻERSKI. Nowoczesne narzędzie rozwoju osobistego, zespołu i organizacji" zrealizowanych w ramach projektu "Zintegrowany program kształcenia na Uniwersytecie Zielonogórskim" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.
Zmodyfikowane przez dr inż. Halina Bartkiewicz (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 09:43)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.