SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-APiPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, potrzeb rozwojowych i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju człowieka oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki.

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, psychopatologia rozwoju.

Zakres tematyczny

Charakterystyka typowych zadań i tendencji rozwojowych związanych z formowaniem tożsamości w różnych ujęciach teoretycznych. Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.

Najczęściej spotykane problemy okresu adolescencji z uwzględnieniem kontekstu środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego, a także nowych wyzwań związanych z postępem technologicznym.

Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: kryzys rozwojowy, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia odżywiania. Samobójstwa wśród młodzieży.

Pomoc psychologiczna ukierunkowana na wspieranie realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji. 

Metody kształcenia

Wykład:Wykład tradycyjny, wykład problemowy.

Ćwiczenia: dyskusja, metoda przypadków, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu pisemnego z progami procentowymi (ocena 3,0: 51%-60%, ocena 3,5: 61%-70%, ocena: 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%-90%, ocena 5,0: 91%-100%). Ocena z cwiczeń jest oceną z przygotowania projektu, modyfikowaną udziałem w dyskusji (możliwość podwyższenia oceny o 1 stopień).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  • Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej.  W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77).  Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

  • Brzezińska A., Tożsamość u progu dorosłości. Poznań 2017.

  • Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004.

  • Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010

  • Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006

  • Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa, 2006

  • Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017

 

Literatura uzupełniająca

  • Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995

  • Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:27)