SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-MBPzS2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie uczestników kursu z podstawami naukowego podejścia do świata - zgodnego z zasadami nauką stawiania i osiągania celów poznawczych. Szczególnie waga będzie tutaj przykładana do trzech powiązanych ze sobą problemów:
- WALKA Z BŁĘDAMI - jak unikać błędów w rozumowaniu naukowym, ważność obiektywizmu i sceptycyzmu naukowego
- SPECYFIKA PSYCHOLOGII - rozumienie specyfiki psycholologii - jako nauki probabilistycznej, unikanie powierzchownych naśladownictw i uproszczeń
- PRAKTYCZNOŚĆ - wykorzystanie umiejętności myślenia naukowego nie tylko w zakresie psychologii akademickiej (między innymi umiejętność rozumienia artykułów naukowych) ale też w całokształcie przyszłych interakcji uczestników kursu z rzeczywistością społeczną (między innymi umiejętność krytycznego odnoszenia się do publikacji popularno i pseudo-naukowych, oraz doniesień medialnych)
W tych zajęciach skoncentrujemy się na:
- umiejętności przygotowania i przedstawienia trzeciej i czwartej części raportu badawczego z badań własnych (3- analiza wyników 4-dyskusja/wnioski).
- umiejętności prezentacji całego raportu badawczego
Tym samym uczestnik tych zajęć powinien opanować następujące umiejętności:
Umiejętność czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, rozpoznanie sytuacji wymagającej konsultacji metodologicznej i czynnej [samodzielne przeprowadzenie badań psychologicznych, replikacja badań innych badaczy, przestrzeganie zasad etycznych] znajomości metodologii badań psychologicznych. W szczególności przygotowanie studentów do samodzielnego zaplanowania badań psychologicznych z uwzględnieniem możliwości zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych, w tym formułowanie problemów/hipotez badawczych, wybór modelu badań, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby z populacji, opracowanie procedury badań, dobór narzędzi statystycznych, samodzielne wykonanie analizy uzyskanych danych oraz interpretacja i wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych analiz.
zaliczenie zajęć:
Podstawy postępowania naukowego dla psychologów
Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I
Analiza i dyskusja wyników badań psychologicznych
przy użyciu następujących grup metod statystycznych:
1) OPIS STATYSTYCZNY JEDNEJ ZMIENNEJ I ZALEŻNOŚCI MIĘDZY ZMIENNYMI
2) WNIOSKOWANIE STATYSTYCZNE O ZALEŻNOŚCIACH MIĘDZY ZMIENNYMI (TESTOWANIE HIPOTEZ NA TEMAT POPULACJI)
w modelach:
1) PORÓWNANIA GRUP (na przykładzie porównania grup metodą najmniejszych kwadratów)
2) RÓWNAŃ REGRESJI (na przykładzie równań regresji metodą najmniejszych kwadratów)
laboratorium i wykład
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia:
Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest
- przygotowanie i przedstawienie (w ramach zespołów zadaniowych) trzeciej i czwartej części raportu badawczego z badań własnych (3- analiza wyników 4-dyskusja/wnioski).
- prezentacji całego raportu badawczego
- zaliczenie wszystkich mini kolokwiów (wejściówek)
- zdanie kolokwium końcowego
Wykład:
Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładu jest zaliczenie ćwiczeń i zdanie egzaminu końcowego.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium,
Wagi średniej: 50% wykład - laboratorium 50%
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku procesu egzaminowania/zaliczania zajęć wchodzących w skład przedmiotu.
Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
Gell-Mann, M. (1996) Kwark i Jaguar. Warszawa: CIS
Nowak, S (2011). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.
Popper. K (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Aletheia
Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.
Lissowski G., Haman, J Jasiński, M. Podstawy statystyki dla socjologów Warszawa 2011 Scholar
King M., Minium W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa PWN.
Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Ferguson, G.A., Takane Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1-3. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków
Wieczorkowska, P. Kochański, M. Eljaszuk (2003). Statystyka: Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Zmodyfikowane przez dr Łukasz Wojciechowski (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 11:34)