SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-MBPzS2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Łukasz Wojciechowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie uczestników kursu z podstawami naukowego podejścia do świata - zgodnego z zasadami nauką stawiania i osiągania celów poznawczych. Szczególnie waga będzie tutaj przykładana do trzech powiązanych ze sobą problemów: 

- WALKA Z BŁĘDAMI - jak unikać błędów w rozumowaniu naukowym, ważność obiektywizmu i sceptycyzmu naukowego 
- SPECYFIKA PSYCHOLOGII - rozumienie specyfiki psycholologii - jako nauki probabilistycznej, unikanie powierzchownych naśladownictw i uproszczeń
- PRAKTYCZNOŚĆ - wykorzystanie umiejętności myślenia naukowego nie tylko w zakresie psychologii akademickiej (między innymi umiejętność rozumienia artykułów naukowych) ale też w całokształcie przyszłych interakcji uczestników kursu z rzeczywistością społeczną (między innymi umiejętność krytycznego odnoszenia się do publikacji popularno i pseudo-naukowych, oraz doniesień medialnych) 
W tych zajęciach skoncentrujemy się na:
- umiejętności przygotowania i przedstawienia trzeciej i czwartej części raportu badawczego z badań własnych (3- analiza wyników 4-dyskusja/wnioski). 
- umiejętności prezentacji całego raportu badawczego 
Tym samym uczestnik tych zajęć powinien opanować następujące umiejętności:
Umiejętność czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, rozpoznanie sytuacji wymagającej konsultacji metodologicznej i czynnej [samodzielne przeprowadzenie badań psychologicznych, replikacja badań innych badaczy, przestrzeganie zasad etycznych] znajomości metodologii badań psychologicznych. W szczególności przygotowanie studentów do samodzielnego zaplanowania badań psychologicznych z uwzględnieniem możliwości zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych, w tym formułowanie problemów/hipotez badawczych, wybór modelu badań, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby z populacji, opracowanie procedury badań, dobór narzędzi statystycznych, samodzielne wykonanie analizy uzyskanych danych oraz interpretacja i wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych analiz.

Wymagania wstępne

zaliczenie zajęć:
Podstawy postępowania naukowego dla psychologów 
Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I

Zakres tematyczny

Analiza i dyskusja wyników badań psychologicznych  

przy użyciu następujących grup metod statystycznych: 

1) OPIS STATYSTYCZNY JEDNEJ ZMIENNEJ I ZALEŻNOŚCI MIĘDZY ZMIENNYMI

2) WNIOSKOWANIE STATYSTYCZNE O ZALEŻNOŚCIACH MIĘDZY ZMIENNYMI (TESTOWANIE HIPOTEZ NA TEMAT POPULACJI)

w modelach:                                                                       

1) PORÓWNANIA GRUP (na przykładzie porównania grup metodą najmniejszych kwadratów)

2) RÓWNAŃ REGRESJI  (na przykładzie równań regresji metodą najmniejszych kwadratów)

Metody kształcenia

laboratorium i wykład

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest
- przygotowanie i przedstawienie (w ramach zespołów zadaniowych) trzeciej i czwartej części raportu badawczego z badań własnych (3- analiza wyników 4-dyskusja/wnioski). 
- prezentacji całego raportu badawczego 
- zaliczenie wszystkich mini kolokwiów (wejściówek)
- zdanie kolokwium końcowego 

Wykład:


Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładu jest zaliczenie ćwiczeń i zdanie egzaminu końcowego.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium,

Wagi średniej: 50% wykład -  laboratorium 50%
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku procesu egzaminowania/zaliczania zajęć wchodzących w skład przedmiotu.

 

Literatura podstawowa

Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN

Gell-Mann, M. (1996) Kwark i Jaguar. Warszawa: CIS 

Nowak, S (2011). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.

Popper. K (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa:  Aletheia 

Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.

Lissowski G., Haman, J Jasiński, M. Podstawy statystyki dla socjologów Warszawa 2011 Scholar

King M., Minium W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa PWN.

Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. 

Ferguson, G.A., Takane Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.

Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1-3. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków

Wieczorkowska, P. Kochański, M. Eljaszuk (2003). Statystyka: Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Łukasz Wojciechowski (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 11:34)