SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia emocji i motywacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PEiM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykłady będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w zakresie emocji i motywacji oraz doniesienia z badań. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii emocji i motywacji pozwoli na umiejętne rozpoznawanie motywów oraz stanów emocjonalnych przyczyniających się do wyboru kierunku działań własnych i cudzych. |
Numer Spotkania: |
Tematyka spotkania: |
1. |
BLOK I: EMOCJE
Wykład 1. WPROWADZENIE W TEMATYKĘ EMOCJI – po co nam emocje? v Przedstawienie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu v Problematyka, przedmiot i cele psychologii emocji i motywacji v Pojęcie emocji – formalna definicja
|
2. |
Wykład 2. WYRÓŻNIENIE EMOCJI PODSTAWOWYCH I POCHODNYCH v Uniwersalność ekspresji emocji podstawowych – porównania międzykulturowe v Zmiany mimiczne i pantomimiczne charakterystyczne dla poszczególnych emocji v Pojęcie inteligencji emocjonalnej v Pomiar inteligencji emocjonalnej
|
3. |
Wykład 3. POWSTAWANIE EMOCJI: INTERAKCJA MECHANIZMÓW BIOLOGICZNYCH, PSYCHOLOGICZNYCH I SPOŁECZNYCH – skąd się biorą emocje? v Świadome i nieświadome przetwarzanie emocji v Podświadomość i jej zdolności adaptacyjne v Emocje a uwaga v Mózgowe podłoże emocji v Lateralizacja emocji v Autonomiczny układ nerwowy a emocje v Hormony a emocje
|
4. |
Wykład 4. PSYCHOLOGICZNE TEORIE EMOCJI v Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego v Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda v Teoria oceny poznawczej emocji Schachtera v Funkcjonalistyczna koncepcja emocji Frijdy v Dyskusja na temat pierwotności poznania względem emocji i emocji względem poznania – poziomy myślenia a poziomy emocji
|
5. |
Wykłady 5. ILE KONTROLI MAMY NAD WŁASNYMI EMOCJAMI?
v Wykrywanie kłamstw – kontrolowanie emocji w celu zafałszowania prawdy v Jak odróżnić emocje spontaniczne od udawanych?
|
6. |
Wykład 6. EMOCJE A TEMPERAMENT v Emocja, nastrój, zaburzenia afektywne, osobowość emocjonalna – próba odróżnienia emocji od innych procesów psychicznych v Dyspozycje emocjonalne, syndromy osobowości związane z funkcjonowaniem emocjonalnym
|
7. |
BLOK II: MOTYWACJE
Wykład 7. MOTYWACJA: co uruchamia nasze zachowania? v Formalna definicja motywacji v Typy motywacji v Afektywne mechanizmy motywacji v Samoregulacja i samokontrola
|
8. |
Wykład 8. POZNAWCZE MECHANIZMY MOTYWACJI v Poznawcza teoria uczenia się społecznego Rottera v Niezgodność poznawcza jako mechanizm motywacyjny v Teoria dysonansu poznawczego Festingera
|
9. |
Wykłady 9. CO ŁĄCZY MOTYWACJE: OSIĄGNIĘĆ, ŁAKNIENIE I SEX? v Atrybucyjny model motywacji osiągnięć v Motywacja zaspokajania głodu v Problem nadwagi, otyłości i zaburzeń odżywiania v Motywacja seksualna v Przyciąganie, namiętność i miłość a reprodukcja – psychologia miłości
|
- Prezentacja multimedialna
- Dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład kończy się egzaminem. Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 13:54)