SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia emocji i motywacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia emocji i motywacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PEiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykłady będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w zakresie emocji i motywacji oraz doniesienia z badań. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii emocji i motywacji pozwoli na umiejętne rozpoznawanie motywów oraz stanów emocjonalnych przyczyniających się do wyboru kierunku działań własnych i cudzych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Numer 

Spotkania:

Tematyka spotkania:

1.

 

BLOK I:  EMOCJE

 

Wykład 1. WPROWADZENIE W TEMATYKĘ EMOCJI – po co nam emocje?

v  Przedstawienie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu

v  Problematyka, przedmiot i cele psychologii emocji i motywacji

v  Pojęcie emocji – formalna definicja

 

2.

Wykład 2.  WYRÓŻNIENIE EMOCJI PODSTAWOWYCH I POCHODNYCH

v  Uniwersalność ekspresji emocji podstawowych – porównania międzykulturowe

v  Zmiany mimiczne i pantomimiczne charakterystyczne dla poszczególnych emocji

v  Pojęcie inteligencji emocjonalnej

v  Pomiar inteligencji emocjonalnej

 

3.

Wykład 3. POWSTAWANIE EMOCJI: INTERAKCJA MECHANIZMÓW BIOLOGICZNYCH, PSYCHOLOGICZNYCH I SPOŁECZNYCH – skąd się biorą emocje?

v  Świadome i nieświadome przetwarzanie emocji

v  Podświadomość i jej zdolności adaptacyjne

v  Emocje a uwaga

v  Mózgowe podłoże emocji

v  Lateralizacja emocji

v  Autonomiczny układ nerwowy a emocje

v  Hormony a emocje

 

4.

Wykład 4. PSYCHOLOGICZNE TEORIE EMOCJI

v  Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego

v  Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda

v  Teoria oceny poznawczej emocji Schachtera

v  Funkcjonalistyczna koncepcja emocji Frijdy

v  Dyskusja na temat pierwotności poznania względem emocji i emocji względem poznania – poziomy myślenia a poziomy emocji

 

5.

Wykłady 5. ILE KONTROLI MAMY NAD WŁASNYMI EMOCJAMI?

  1. Regulacja przebiegu emocji
  2. Związek emocji z pamięcią
  3. Regulacja nastroju

v  Wykrywanie kłamstw – kontrolowanie emocji w celu zafałszowania prawdy

v  Jak odróżnić emocje spontaniczne od udawanych?

 

6.

Wykład 6. EMOCJE A TEMPERAMENT 

v  Emocja, nastrój, zaburzenia afektywne, osobowość emocjonalna – próba odróżnienia emocji od innych procesów psychicznych

v  Dyspozycje emocjonalne, syndromy osobowości związane z funkcjonowaniem emocjonalnym

 

7.

 

BLOK II:  MOTYWACJE

 

Wykład 7. MOTYWACJA: co uruchamia nasze zachowania?

v  Formalna definicja motywacji

v  Typy motywacji

v  Afektywne mechanizmy motywacji

v  Samoregulacja i samokontrola

 

8.

Wykład 8. POZNAWCZE MECHANIZMY MOTYWACJI

v  Poznawcza teoria uczenia się społecznego Rottera

v  Niezgodność poznawcza jako mechanizm motywacyjny

v  Teoria dysonansu poznawczego Festingera

 

9.

Wykłady 9. CO ŁĄCZY MOTYWACJE: OSIĄGNIĘĆ, ŁAKNIENIE I SEX?

v  Atrybucyjny model motywacji osiągnięć 

v  Motywacja zaspokajania głodu

v  Problem nadwagi, otyłości i zaburzeń odżywiania

v  Motywacja seksualna

v  Przyciąganie, namiętność i miłość a reprodukcja – psychologia miłości

 

Metody kształcenia

- Prezentacja multimedialna

- Dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Wykład kończy się egzaminem. Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  • Ekman, P. (2012). Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo HELION (Sensus).
  • Ekman, P., Davidson, R. J. (red.) (1998). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.
  • Franken, R.E. (2002/2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
  • Strelau, J., Doliński, D. (2011). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Rozdział 7.
  • Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.
  •  

Literatura uzupełniająca

  • Łosiak W. (2007). Psychologia emocji. Warszawa.
  • Oatley K., Jenkins J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa.
  • Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk.
  • Ekman P., Davidson R. J. (1999) Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk.
  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. (2005). Psychologia emocji. Gdańsk.
  • DeCatanzaro D.A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań.
  • Gasiul H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 13:54)