SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca psychologa z uczniem szczególnie zdolnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca psychologa z uczniem szczególnie zdolnym
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPzUSZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką potrzeb uczniów szczególnie zdolnych, diagnozowaniem ich problemów oraz możliwościami wspierania rozwoju.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii różnic indywidualnych.

Zakres tematyczny

Charakterystyka zdolnego ucznia w kontekście różnic indywidualnych. 

Asynchronia w przebiegu rozwoju dzieci zdolnych.

Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych, mylne diagnozy dzieci zdolnych.

Zjawisko podwójnej nietypowości i konieczność stawiania podwójnej diagnozy.

Możliwości wspierania rozwoju dzieci zdolnych. 

Metody kształcenia

Wykład klasyczny, wykład problemowy, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z pracy pisemnej. Temat pracy ustala prowadzący zajęcia.

Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.

Literatura podstawowa

·         Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.

·         Limont W., Dreszer J., Cieślikowska J. , Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, T. 1 i 2,  Toruń 2010.

·         Limont W., Cieslikowska J.,  Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców  , Warszawa: 2012.

·          Mróz A. , Co to znaczy być zdolnym dzieckiem. Charakterystyka potencjału rozwojowego dzieci zdolnych. W; Psychologia wieku rozwojowego. Norma-nietypowość-patologia, pod red. E. Łodygowskiej i E.Pieńkowskiej. Szczecin 2017.

·        

Literatura uzupełniająca

Daniels S., Piechowski M.M. (red.) (2009) , Living with intensity.  Understanding the sensitivity, excitability, and emotional development of gifted children, adolescents and adults.  Great Potential Pr., Inc.

Mróz A., Zderzenie różnych światów: dzieci z wyjątkowo wysokim potencjałem rozwojowym w relacjach z otoczeniem społecznym, [w:] "Rocznik Lubuski", 2010, t.36, cz.1

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:47)