SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Rola psychologa w środowisku dydaktyczno-wychowawczym dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Rola psychologa w środowisku dydaktyczno-wychowawczym dziecka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSCh-MPNP- RPSDW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy psychologa w placówkach oświatowych w kontekście różnych obszarów  funkcjonowania dziecka

Wymagania wstępne

Przedmiot wymaga wcześniejszego opanowania wiedzy z zakresu biologicznych podstaw zachowań i psychologii rozwoju człowieka.

Zakres tematyczny

Analiza środowiska rodzinnego w ujęciu psychologicznym (rodzina jako system, zadania i strategie rodziny, modele funkcjonowania rodzin), pedagogicznym (rodzina, jako istotny element systemu wychowawczego wyznaczający warunki wychowania i rozwoju dziecka) i socjologicznym(analiza środowiska rodzinnego, jako grupy i instytucji wychowawczej funkcjonującej wewnątrz społeczeństwa i stanowiącej jego integralny składnik). Postawy rodzicielskie, rola więzi, nauka  kontroli  emocji i rozwiązywanie problemów a  rozwój kompetencji społeczno- emocjonalnych dziecka.  Analiza warunków rozwoju dziecka w rodzinach dysfunkcjonalnych . Analiza warunków rozwoju i wychowania dziecka w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawności lub przewlekłą  choroba somatyczną. 

Analiza środowiska szkolnego i jego znaczenie dla funkcjonowania dziecka: klimat szkoły, postawy nauczycieli, osiągnięcia i trudności szkolne ucznia, znaczenie rywalizacji szkolnej, miejsce i pozycja dziecka w grupie rówieśniczej, komunikacja w szkole. 

Procedury i dobre praktyki stosowane w działalności  psychologicznej w różnych typach placówek oświatowych (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych ). 

Diagnoza funkcjonalna dziecka w kontekście edukacji: standardy diagnozy, procedury diagnostyczne, etapy diagnozy. 

Projektowanie i prowadzenie działań wspierających środowisko edukacyjne i wychowawcze dziecka.

Kompetencje zawodowe psychologa pracującego w edukacji - w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rozwój zawodowy, kształcenie ustawiczne psychologów zatrudnionych w edukacji, superwizja. 

Metody kształcenia

Wykładowa prezentacja zagadnień i problemów badawczych związanych z rodziną w procesie uspołecznienia. Dodatkowo wykłady wzbogacone prezentacjami multimedialnymi odnoszącymi się do omawianych zagadnienia.

Praca z książką, formy aktywne - praca w podgrupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium zaliczeniowym i/lub referacie (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%). 

Wykład – egzamin pisemny w formie testu i/lub formie opisowej

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

 

Krasowicz-Kupis G. i in. (2019). Diagnoza psychologiczna dziecka dla potrzeb edukacji. Wyd. Harmonia

Liberska H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa: PWN

Brophy J. (1998). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

·       Plopa  M (2005)., Psychologia rodziny., Elbląg: 

          Dąbrowska-Jabłońska I. (2002) , Sytuacja szkolna dziecko urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy., Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego

·        Ochmański M. ( 2001)Alkoholizm ojców a sytuacja rodzinna i szkolna dzieci., Lublin: Wyd. UMCS

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 18:09)