SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny IC - Psychology of Health and Ability Loss and Recovery - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny IC - Psychology of Health and Ability Loss and Recovery
Kod przedmiotu 14.4-WZS-AKTASM-WMPoHaFLaR1C-S21
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Sławomir Piotr Baranowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Exploring concepts of health and disease at an anatomical, cultural/societal, economic and personal level. Reviewing functional and psychological strategies for coping with the loss of health, as well as the process of functional and psychological recovery.

 

Wymagania wstępne

General knowledge of human and clinical psychology

Zakres tematyczny

Understanding terms: health, abilities, illness, loss, functional and vocational recovery. The process of defining one’s personal identify and worth, as well as individual and vocational pursuit, through the lens of health and abilities. Experiencing a long-term illness and the resulting loss of functional abilities and own identify. The process of re-defining oneself through functional recovery and/or substitution of function. Differentiating between disability and impairment. Experiencing a life with a disability while overcoming impairments. Destigmatising, as well as personal and social re-integration. Redefining the sense of fulfillment and success. Exploring internal and external support systems.

Metody kształcenia

Lecture

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

The final mark is based on a multiple-choice test result, with 70% being the passing mark

Literatura podstawowa

1.     Clough, Walter, S. (2016) The human body. Its function in health and disease. ICA Education Series.

2.     Parker, Randal, M., Szymanski, Edna, Mora. (2014) Rehabilitation Counselling. ProEd Texas, USA.

3.     Dyck, Diane, E.G. Disability Management. (2003) Theory and Industry Practice. Butterworth, Ontario.

4.     Kingwell, Mark, Better living. (1998) In pursuit of happiness from Plato to Prozac. Penguin Books Canada.

5.     Hawkins, David, R. (2014) Healing and Recovery. Hay House Inc.

Literatura uzupełniająca

The current literature and other materials suggested by the lecturer

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Sławomir Piotr Baranowski (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 06:56)