SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ampelografia |
Kod przedmiotu | 01.3-WZS-ŻCZP-A-S21 |
Wydział | Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie |
Kierunek | Żywienie człowieka i dietoterapia. |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | 36 | 2,4 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Wprowadzenie studentów w podstawy Ampelografii – właściwości i klasyfikacji odmian. Zapoznanie z systematyką i pochodzeniem odmian uprawowych. Wskazanie zasadniczych cech morfologicznych oraz właściwości biologicznych i ich znaczenie gospodarcze. Charakterystyka najważniejszych (wybranych) odmian uprawnych krzewów, liści, gron i jagód. Odporność na choroby, szkodniki i mróz.
brak
- Podstawowe pojęcia odmianoznawstwa
- Odmiany, ich podział i zastosowanie
- Czynniki wpływające na jakość owoców
- Cechy morfologiczne
- Właściwości biologiczne
- Typy gron, kształty jagód i liści
- Właściwości fizyczne, chemiczne i fizyczno-chemiczne owoców
- Znaczenie gospodarcze owoców
- Systematyka rodzaju i pochodzenie odmian uprawnych
- Klasyfikacja pomologiczna
- Terminy kwitnienia, owocowania i zbioru
- metody podające:
* wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
* wykład problemowy.
- metody poszukujące:
* problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk chemicznych, fizycznych i biologicznych zachodzących w glebach.
* sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji glebowych i terenowych.
* ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, studium przykładowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
- egzamin ustny
- prezentacje wyników i raporty na zajęciach laboratoryjnych; raport z zajęć terenowych
- sprawdzanie obecności na zajęciach
Na ocenę końcową składają się:
- Sękowski B., Myśliwiec R.,: 101 odmian winorośli do uprawy w Polsce. PWN Warszawa 1996
- Rejman A., Pomologia -praca zbiorowa. PWRiL Warszawa 1994
- Lisek J., Zeszyty pomologiczne – Winorośl. ISiW Skierniewice 1995.
- Czasopisma: Sad Nowoczesny, Owoce –Warzywa - Kwiaty, Hasło Ogrodnicze, Szkółkarstwo
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 14:52)