SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka zawodowa terapii pedagogicznej 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka zawodowa terapii pedagogicznej 2
Kod przedmiotu 05.0-WP-P-PZTP2- 21
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka - - 60
(w tym jako e-learning)
4
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Umożliwienie studentom zdobycia umiejętności zawartych w sylwetce absolwenta oraz pogłębienia praktycznej wiedzy z zakresu diagnozy i pracy z dziećmi zdolnym, uzdolnionymi i twórczymi w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą podczas studiów podyplomowych. Poznanie dokumentacji prowadzonej przez pedagoga. Zapoznanie się z metodyką diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych, uzdolnionych i twórczych. Zapoznanie się ze specyfiką pracy pedagogicznej prowadzonej z osobami przejawiającymi zdolności, uzdolnienia i twórczość. Doskonalenie umiejętności planowania pracy diagnostycznej i animacyjno-treningowej. Gromadzenie materiałów przydatnych do przyszłej pracy.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki zdolności i twórczości oraz metodyki pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym

Zakres tematyczny

Poznanie struktury organizacyjnej oraz zasad funkcjonowania placówki, w której odbywa się praktyka z pedagogiki zdolności i twórczości. Poznanie zakresu działalności placówki. Zapoznanie się z dostępną w danej placówce dokumentacją. Analizę otoczenia instytucji oraz ocenę jego wpływu na działalność i funkcjonowanie instytucji. Zapoznanie się ze sposobami sprawowania bieżącego nadzoru nad warunkami pracy w danej placówce. Zapoznanie z organizacją warsztatu nauczyciela pracującego z dziećmi zdolnymi i twórczymi. Obserwacja zajęć z dziećmi zdolnymi i twórczymi. W trakcie praktyki student ma możliwość samodzielnego prowadzenia zajęć. Uczestnik studiów podyplomowych ma obowiązek przeprowadzić 60 godz. praktyki z  pedagogiki zdolności z zastrzeżeniem, że 20 godz. praktyki realizuje w przedszkolu, kolejne 40 godz. w  szkole podstawowej lub ponadpodstawowej, według poniżej podanego schematu:

1. 4 godzin (tj. po 2 godz. w przedszkolu i szkole podstawowej lub ponadpodstawowej) przeznaczamy na zapoznanie się z organizacją placówki oświatowej.

2. 6 godz. (tj. po 3 godz. w przedszkolu, szkole podstawowej lub ponadpodstawowej) przeznaczamy na zapoznanie się z organizacją placówki oświatowej hospitacja zajęć kierunkowych i pokrewnych. W tym czasie student aktywnie uczestniczy we wszystkich działaniach opiekuna i dzieci oraz zapoznaje się ze specyfiką i stylem pracy z dziećmi zdolnymi i twórczymi. Asysta w prowadzeniu zajęć, pomoc w opracowywaniu materiałów metodycznych, pomoc zajęciach dydaktycznych. Obserwacja i czynny udział w zajęciach z zakresu diagnozy i animacyjno-treningowej z dziećmi zdolnymi i twórczymi.

3. Pozostałe 50 godzin (tj. po 25 godz. w przedszkolu i w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej) uczestnik  przeznacza na samodzielne organizowanie i prowadzenie zajęć animacyjno-treningowych z dziećmi zdolnymi i twórczymi.

Metody kształcenia

Obserwacja, pokaz, praca z dokumentem źródłowym, działanie praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia z praktyki jest dokumentacja praktyki: Dziennik Praktyk, w którym odnotowane są i potwierdzane przez opiekuna praktyk wszystkie działania związane z odbywanymi praktykami, konspekty do prowadzonych samodzielnie zajęć, ocena wystawiona przez opiekuna praktyki i potwierdzona przez dyrektora placówki..

Literatura podstawowa

Według zaleceń nauczyciela i opiekuna praktyk

Literatura uzupełniająca

według zaleceń nauczyciela i opiekuna praktyk

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 12:45)